Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
14 mei 2004

Van Geel wil filter op dieselauto´s stimuleren

"Ik ben nog in overleg met Financiën en Verkeer en Waterstaat over de financiering", zegt Van Geel. "Binnen enkele weken verwacht ik duidelijkheid." Al eerder kondigde hij aan dat de dieselaccijns omhoog gaat; het verschil tussen benzine en diesel is nu veertig cent per liter. In diverse Europese landen groeit de roep om maatregelen tegen het kankerverwekkende fijne stof dat wordt uitgestoten door steeds populairder wordende dieselauto's. Uit een studie van het Franse staatsinstituut AFSSE bleek vorige week dat in 76 Franse steden in 2002 tussen de 6500 en 9500 volwassenen zijn overleden aan onder meer longkanker, hartziekten en aandoeningen aan de luchtwegen. Het verkeer blijkt de grootste boosdoener. Van Geel heeft van Wallström toestemming gekregen om in Nederland actie te ondernemen. Naar de letter van de wet mogen overheden geen stimuleringsmaatregelen nemen, zolang er geen nieuwe Europese normen zijn vastgesteld voor de uitstoot van auto's. De Duitse overheid kondigde desondanks vorige maand al een plan aan om roetfilters te stimuleren. Milieuminister Jürgen Trittin wil automobilisten een fiscaal voordeel tot zeshonderd euro geven als zij voor een dieselauto met roetfilter kiezen, of hun huidige auto alsnog laten voorzien van een filter. Dieselauto's hebben net als benzineauto's een katalysator, maar deze houdt het roet niet tegen. In roetfilters verbranden zelfs de kleinste deeltjes. Omdat meer landen op maatregelen zinnen, komt de Europese Commissie met een voorstel dat - in de woorden van Van Geel - 'de plannen van individuele lidstaten op elkaar zal afstemmen'. Nederland, vanaf juli EU-voorzitter, zal het voorstel met spoed op de agenda zetten, zodat de regels al per 1 januari 2005 kunnen ingaan.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier