Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 mei 2004

Jakarta gaat vervuiling met monorail te lijf

Volgens de Wereldbank is de dagelijkse verkeersopstopping in Jakarta een van de redenen van de trage economische groei. In deze stad van elf miljoen mensen hebben kinderen bovendien een gevaarlijk hoog percentage lood in het bloed, als gevolg van het altijd aanwezige autoverkeer. Dit jaar probeerde de regering met aparte busbanen verlichting te brengen, maar Indonesiërs zijn net zo moeilijk uit hun auto te krijgen als wij. Eerdere initiatieven om tot een soort metrosysteem te komen, strandden volgens critici op corruptie en slechte planning. Maar ook de voortgang van het monorailproject is geen toonbeeld van helderheid. Namen van firma's die betrokken zouden zijn in het Indonesisch/Japans/Signaporese consortium PT Jakarta Monorail zouden zijn: PT Indonesia Transit Central, het Japanse Hitachi, SMRT, Omnico en Temasek-Singapura. Zeker is dit echter niet, want internationale persbureaus als Associated Press wagen zich niet aan het noemen van ondernemingen. De bouw zou werk aan 10.000 bouwvakkers bieden, de toekomstige exploitatie van de monorail aan 2.000 medewerkers. De bouwers zouden het recht krijgen om kaartjes te verkopen. Maar de ondertekening van het contract is onderhevig aan uitstel en onduidelijkheden. Toch zou de bouw op 22 juni moeten gaan beginnnen. Een symbolische dag: het is de verjaardag van de stad Jakarta. Volgens de Indonesische website Beritajakarta zou de gouverneur van Jakarta vorige week tijdens een bijeenkomst van de Kamer van Koophandel van Jakarta weer gesproken hebben over de monorail, die in twee jaar voltooid zou moeten zijn. "Wij gaan het contract aan het einde van deze maand tekenen, waarna de bouw kan beginnen", zou hij gezegd hebben. De website toont een futurisch ogende artist impression van de monorail. Kritiek vanuit Nederland op de gang van zaken zou echter zeer ongepast zijn. Alle grote Nederlandse politieke partijen verkondigden in hun verkiezingsprogramma's aan dat er een 'Rondje Randstad' zou moeten komen, een snelle rail die de steden Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Den Haag zou moeten verbinden. Na de verkiezingen is van deze breed gedragen belofte nooit meer iets vernomen.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier