Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
31 mei 2004

Achterkleinzonen Philips lanceren groene creditcard

Warner Philips (1969) en Frans Otten (1967, de achterkleinzoon van de zus van de oprichter van Philips) vertellen in het coververhaal van P+ waarom de familie teleurgesteld raakte toen het sociale denken bij Philips verdween. Otten: "Eerst Dekker, toen Van der Klugt, daarna Timmer. Er ontstond toen een cultuur van: als ik ervoor zorg dat de cijfers er goed uitzien, dan zal mijn salaris verdubbelen. Grote deals werden gesloten omwille van de persoonlijke ego's. Het idee van: goed voor de mensen zorgen die voor je werken, verdween. Dat hebben wij van heel dichtbij zien gebeuren en daar hebben we veel van geleerd." Philips en Otten zijn zeer opvallende pioniers in wereld van duurzame bedrijven. Binnen korte tijd groeide Durion uit tot de vierde energiemaatschappij in Nederland. Vooral het agressieve gebruik van een callcentrum voor het verkopen van hun goedkope groene stroom is opmerkelijk. Hun nieuwste product wordt de Visa Greencard. "Ga je Shell Pura tanken, dan ben je duurder uit. Zo moet het dus niet! Je moet voor zulke producten juist minder betalen. Dat gaan wij regelen. En we compenseren ook de CO2 uitstoot. Onze kaartgebruikers krijgen bij de afschriften officieel gecertificeerde CO2-credits. Wij planten de bomen wel." Op de vraag of hun weg uiteindelijk toch weer bij het oude familiebedrijf Philips uitkomt, kreeg P+ als antwoord: "De laatste jaren denk je vaak: hoe dat geleid wordt... Dat moet anders. Misschien zouden wij dat kunnen doen. Dat Philips-gevoel komt dan toch weer naar boven."
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier