Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
09 juni 2004

Directeur ECOstyle eet eigen slakkenkorrels

Het eerste congres van P+ People Planet Profit en Work on Progress in Amsterdam-Zuidoost krijgt een vervolg. De bezoekers van deze 'primeur in congresland' gaven unaniem aan dat ze 'meer' willen. Op de evaluatieformulieren werd het congres beoordeeld met de rapportcijfers 10, 9, 8 en een enkele 7. Congresorganisator Bob Wennekendonk zei hierover: "Ik zet nu al zo'n twintig jaar congressen in elkaar, maar zo'n topscore heb ik nog nooit gezien." De positieve uitslag kan vooral op conto geschreven worden van de kwaliteit van de sprekers, die voor het eerst in Nederland hun opzienbarende onderzoeken presenteerden. Dit gold met name voor de Amerikaanse socioloog Paul Ray, de naamgever van de '1 tot 2 procent per jaar groeiende maatschappelijke stroming die al bijna een kwart van de Amerikaanse bevolking beslaat'. Voor hem moest vandaag spontaan een extra consultancydag worden ingelast. Tal van bedrijven willen onder vier ogen van hem horen wat deze sociale stroming betekent voor hun bedrijfsvoering. Onder hen: Nuon, de ASN bank, Triodos. De Brit Simon Anholt, de andere, door P+ in Nederland geïntroduceerde spreker, helpt inmiddels tal van andere Nederlandse bedrijven bij hun duurzaamheidsbeleid, waaronder vandaag ook de ING bank. De Nederlandse marktonderzoeker Willem Brethouwer toetste het levenswerk van Paul Ray in het enorme panel van MarketResponse, dat een weerspiegeling biedt van de Nederlandse bevolking. Ook de Nederlandse regering maakt hier graag gebruik van. Brethouwer vertelde gisteren dat zijn eerste survey de Amerikaanse bevolkingsonderzoeken grotendeels bevestigde. Ook in Nederland wachten honderdduizenden consumenten op diensten en producten die hun leven meer kwaliteit kunnen geven, zonder daarbij het milieu verder te belasten of sociaal onrecht te veroorzaken. Brethouwer en Work on Progress zullen vandaag een begin maken met het oprichten van een organisatie die de kennis over de gisteren 'ontdekte' sociale stroming praktisch zal maken voor ondernemingen die de weg van duurzaamheid willen inslaan. Sprekende voorbeelden hiervan waren er gisteren ook al. Naast ECOstyle presenteerden ook Gulpener Bier, Body Shop, Business for Climate, African Challenge en de winkelketen Kwantum zich, de laatste met een opmerkelijke deal met FSC-hout Nederland.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier