Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 juli 2004

In productie: P+ Special over Bewogen Boeren

De redactie van P+ People Planet Profit stopt tot maandag 30 augustus met de dagelijkse nieuwsservice en stort zich deze zomer op de duurzame boerderij. Organisatie- en veranderingsbureau Odyssee dacht mee, als deskundige op het gebied van plattelandsontwikkeling. Odyssee begeleidde inmiddels 15.000 agrariërs en vond een nieuwe toekomst, veelal door een brug te slaan tussen de gezinnen op het boerenerf en de rest van de samenleving. De boerencamping is inmiddels een bekend fenomeen, het adopteren van kippen en appelbomen een veel nieuwer idee. Volgens senior projectleider Jeu Bressers zijn er ook kansen voor nieuwe, streekgebonden producten. Bressers tegen P+ People Planet Profit: "De boer kan een eigen steekproduct ontwikkelen. Een ambachtelijk kaasje. Een bijzonder soort fruit. Een goed gekozen streekproduct heeft een kwaliteitsuitstraling, die verder reikt dan het dorp zelf. Toeristen komen er op of. Nemen het mee naar huis. Kwaliteitswinkels in grote stedelijke gebieden nemen het in hun assortiment op. Er ontstaat een economisch vliegwiel. Kijk eens naar het succes van het merk 'Heuvelland' uit Limburg. 'Livar', oftewel Limburgs Varken. Het Heezer geitenkaasje." Ook de andere megatrend biedt kansen tot verduurzaming. Door de internationale (prijs) concurrentie ontstaan 'Agroparken', waar de productie van vlees en verwerking tot eindproducten op hetzelfde industrieterrein gebundeld wordt. Deze schaalvergroting biedt voordelen op het gebied van energiegebruik en beperking van transport. De uitdaging ligt hier vooral op het gebied van dierenwelzijn. De lelijke varkensschuren kunnen weer verdwijnen. Bressers van Odyssee: "Nederland is zo klein, wij hebben er allemaal het grootste belang bij dat ons landje zich ontwikkelt in de richting van een mooie landschapsstad met hele grote parkelementen. Een land waar ruimte is voor boeren om de kwaliteit van het leven in stand te houden."