Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
13 september 2004

MVO versterkt Kenniseconomie Nederland

Overal ter wereld trekken overheden zich terug op basistaken. De samenleving verwacht tegelijkertijd een extra maatschappelijke inzet van ondernemingen. Volgens voorzitter Tom Rodriguez van Samenleving & Bedrijf winnen bedrijven die aan deze roep gehoor geven de voorkeur van consumenten. Hij noemt een aantal in het oog springende ontwikkelingen: "De kracht van de Rabobank is de coöperatie, maar het is ook een uitstekende organisatievorm voor boeren in ontwikkelingslanden om zich economisch te ontwikkelen. De Rabobank helpt daarbij. Financieel-strategische advisering is een van de sterke punten van Fortis. Dat is dan ook de weg die deze bankverzekeraar is ingeslagen, door hulp aan maatschappelijke organisaties te bieden. De juiste mensen voor de job zoeken is wat Randstad tot een internationaal opererende uitzendorganisatie heeft gemaakt. Een taak die nu verbreed is door vrijwilligers te zoeken, die voor een lokaal salaris hun kennis tijdelijk willen inzetten in arme landen. De visie van TPG-bestuursvoorzitter Peter Bakker is inmiddels wereldwijd erkend als een baanbrekend: als vervoersdeskundige ervoor zorgen dat de voedseltransporten van het World Food Programma van de VN geoptimaliseerd worden. En er komt nog veel meer aan, waar ik nu nog niets over wil zeggen. Het bedrijfsleven wil zorgvuldig omgaan met de partners, die soms nieuw zijn." Een groot deel van de genoemde voorbeelden komen uitvoerig terug in het nieuwste nummer van P+, dat vandaag wordt gepresenteerd. Samenleving & Bedrijf begeleidt de initiatieven zorgvuldig, om de ervaringen een plaats te kunnen geven in de Kenniseconomie van Nederland en Europa. De verwachting is dat alleen door hoogstaande kwaliteit Europa concurrerend kan blijven met andere werelddelen. Rodriguez tegen P+: "Onze MVO-inspanningen zijn profijtelijk, zeker op lange termijn."