Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
28 september 2004

Philips al drie weken op rij duurzaamheidswinnaar

De duurzame Dow Jones index, beter bekend als DJSI, plaatste Philips veertien dagen geleden voor de tweede maal als koploper in de groep 'Cyclical Goods and Services market'. De score op de 50 criteria viel zelfs nog iets hoger uit dan vorig jaar. Een belangrijke vernieuwing dit jaar was het invoeren van de zogenaamde 'Supplier Declaration on Sustainability'. Alle 50.000 toeleveranciers van Philips worden geacht een verklaring te ondertekenen met een minimum-aantal vereisten op gebied van milieu, gezondheid, veiligheid, arbeidsvoorwaarden waaronder een verbod op kinderarbeid. Philips breidde het assortiment tegelijkertijd uit naar honderd zogenaamde 'Green Flagship' producten, die voorop lopen omdat ze zuiniger zijn, of minder milieubelastend. De wijze waarop Philips deze vooruitgang op internet communiceert, was vorige week reden voor Jungle Rating om een persbericht uit de doen. Deze onderzoeker onderzocht 48 AEX-fondsen en rapporteert: "De Nederlandse koploper is Philips. Haar corporate website is helder opgezet met aparte omgevingen voor de verschillende aspecten van duurzaamheid: People, Planet en Profit. De onderneming communiceert duidelijk over haar doelstellingen en biedt de bezoeker een speciaal contactadres voor vragen rondom verantwoord ondernemen. Het enige dat ontbreekt op de website is het gebruik van videofragmenten van bijvoorbeeld projecten. Heineken past dit wel toe op haar website. Shell biedt de mogelijkheid tot reageren: Tell Shell." Gisteren volgde tenslotte de hoofdprijs voor Philips van Dutch Sustainability Research (DSR), een onafhankelijk onderzoeksbureau waarin onder meer pensioenfonds PGGM en Triodos Bank participeren. Reed Elsevier en ING volgen op een respectievelijk tweede en derde plaats. Onderzoeker Marcel Jeucken vergeleek de 'Hollanders' met hun Europese concurrenten: "Opvallend is dat 16 van de 25 AEX-bedrijven beter scoren dan het Europese bedrijfstakgemiddelde waartoe zij behoren. Dit grote aantal laat zien dat Nederlandse bedrijven in Europees perspectief goed presteren." Een andere opmerking van de onderzoeker is minstens zo interessant: "Waar veel AEX-bedrijven duurzaamheid inmiddels in hun missie hebben opgenomen, is het opmerkelijk dat slechts één bedrijf, Shell, duurzaamheid laat meewegen als een van de prestatie-indicatoren voor de beloning van haar topbestuurders."