Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 september 2004

Biologische luchtfilters vóór 2015 in lijnvluchten

"Wanneer testen goed gaan, hopen we binnen twee à vier jaar met een werkend systeem voor vliegtuigen te komen. Uiterlijk 2015 volgt certificering", zegt Lodewijk Westerling, business development manager bij Stork Aerospace, tegen P+. "Vliegtuigmotoren zuigen verse lucht voor verbranding en voor de passagiers aan. Wanneer micro-organismen de passagierslucht zuiveren, hoeft dat laatste niet en is er minder brandstof nodig." Stork Aerospace heeft die kennis opgedaan als één van de leveranciers van ESA, de Europese ruimtevaartorganisatie die onder meer een vlucht naar en verblijf op Mars voorbereidt. "En je kan je voorstellen dat je in die twee jaar niet even kan bijspringen", zegt hij. Sterker nog, astronauten zullen zichzelf via MELISSA in leven moeten houden. MELISSA (of 'micro-ecological life support alternative') is een ambitieus ESA project dat het afval via zonlicht in voedsel omzet, net zoals bacteriën, schimmels en planten dat al miljarden jaren op aarde doen. Nu zijn ook door de mens vervaardigde biologische regeneratiesystemen weinig nieuws. Maar MELISSA gaat verder: veel toonaangevende Europese bedrijven en kennisinstellingen (TU Delft, Wageningen Universiteit) participeren en de omstandigheden (de ruimte) vereisen een absoluut kringloopsysteem. Daarnaast moet het systeem ook worden aangestuurd. "Wij stemmen lucht- en massastromen op elkaar af en brengen buffers aan", zegt Westerling. Toepassingsmogelijkheden van MELISSA ziet hij vooral in de landbouw maar vooral in kennisoverdracht naar de industrie. "Neem bijvoorbeeld industriële branders. Hun levensduur kan verdubbelen dankzij uitvindingen in de ruimtevaart."
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier