Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
11 oktober 2004

Italiaanse minister wil hoge belasting op terreinwagens

Het is niet alleen de zorg om het milieu of het beschermen van de eigen automobielindustrie, dat de Italianen drijft. Deze zomer groeide de ergernis bij de bevolking wanneer er in de nauwe straatjes van de klassieke steden weer eens een terreinwagen het hele verkeer klemzette. Wanneer de politie er aan te pas kwam, bleek het vaak een Porsche Cayenne of een BMX X5 te zijn. In de krant Corriere della Sera zei minister Matteoli vrijdag dan ook dat de maatregel zodanig zou moeten uitpakken, dat aan deze verkeersopstoppingen een einde zou moeten komen. Hij krijgt bij de uitvoering nog het nodige te voorduren, want toen zijn Franse ambtsgenoot eerder dit jaar soortgelijk plan opperde, verweet de Duitse regering in Berlijn hem dat er sprake zou zijn van protectionisme - alsof de Fransen kleinere auto's maken dan de Duitsers. Matteoli heeft van deze discussie blijkbaar opgestoken dat hij met een genuanceerd plan moet komen, waarin hij rekening houdt met de cilinderinhoud, het bouwjaar van de auto en de vraag of de auto op benzine, diesel of gas rijdt, of een hybride systeem heeft zoals dat van de Toyota Prius. Pikant detail: Fiat verkoopt op dit moment een in het gebruik zeer gunstige en populaire dieselwagen van het type Multijet. Matteoli weer: "Het is niet eerlijk om hoge wegenbelasting op te leggen aan oude auto's, die vaak van armere mensen zijn. Door de belasting op de duurste terreinwagens kunnen wij deze mensen wat geld ter beschikking stellen voor de aanschaf van een zuinigere nieuwe."
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier