Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
13 oktober 2004

Spelletje BT etaleert aandeelhouders als mopperkonten

BT heeft er echt een heel leuk internetspelletje van gemaakt. De speler krijgt de rol van directeur, die beslissingen moet nemen. Hij krijgt van vijf groepen commentaar. De aandeelhouders letten heel erg op de kosten, vooral die op korte termijn. De actiegroepen zijn niet erg snel tevreden, zeker niet wanneer ze gewenste maatregelen aan hun eigen idealen afmeten. De buren houden zich meestal nogal rustig. De werknemers houden hun eigen persoonlijke belang goed in de gaten: ze willen zich graag persoonlijk ontwikkelen. En dan zijn er natuurlijk de klanten nog. Toen wij het 'Better Business Game' zelf doorliepen, ontstond halverwege de dringende noodzaak om de aandeelhouders wat meer tevreden te stellen. Laat er nu net een uiterst lastige vraag opduiken over het uitbesteden van datawerkzaamheden naar een lage lonen land. Wat je dan ook doet, het geeft altijd heisa. Wij besloten voor de verandering maar eens voor een zeer ongenuanceerde optie te kiezen: uitbesteden, maar zonder iets te doen aan de arbeidsomstandigheden of lonen van de nieuwe medewerkers in den verre. Dat beviel de aandeelhouders uitstekend: "Dit is een verstandige, kostenbesparende aanpak." De buren werden klaarwakker: "Ja maar, dit kost ons plaatselijk werkgelegenheid." De reacties van de eigen werknemers bleken nog feller: "Dit is onacceptabel". En de pressiegroepen konden het met de stap op zich wel eens zijn, maar gromden toch wat na over de beroerde werkcondities. Alle scores - op een na - gingen bij deze vraag dus richting boos kijkend mannetje. Ook het uitbesteden van dataverkeer aan gevangenen vonden de BT-shareholders een goed idee, in tegenstelling tot de klanten, die bang waren dat hun privé-gegevens niet veilig meer zouden zijn. Het verkopen van Fair Trade-artikelen tegen een iets hogere prijs dan gebruikelijk stond de aandeelhouders overigens ook wel aan. Al met al eindigde P+ het spel met een fraaie score. De klanten meenden: "Als dit directeurschap een wedstrijd was geweest, hadden wij nu de hoofdprijs gegeven." Maar ja, daar bleken de aandeelhouders toch heel anders over te denken.
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier