Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 oktober 2004

Brailleschrift op Italiaans pak tomatensaus

Enig idee hoe het is om blind te zijn? Lees deze tekst: "Per la prima volta in Italia il nome del prodotto sarà riportato anche in caratteri braille, leggibile, grazie al tatto, dalle persone non vedenti. L'iniziativa di Mediterrabio, innovativa e unica nel suo genere nel mercato italiano ed europeo, non si fermerà al nome del prodotto, ma in futuro si estenderà anche ad altre informazioni fondamentali che appaiono sull'etichetta, come ad esempio la data di scadenza." U tast in het duister? Het is de originele Italiaanse aankondiging van het Italiaanse eco-bedrijf Mediterrabio dat deze maand is gestart om de eerste elf producten (van de 150) te voorzien van braille, het letterschrift dat bestaat uit bobbeltjes. Ze zijn er trots op, want het is het eerste voedingsconcern in Europa met dit initiatief. De Italianen beginnen met de best verkopende producten, zoals de bekende Italiaanse pastasaus. Het is een mooi idee voor de ook altijd innovatieve Nederlandse voedingsindustrie. Voorlopig beperkt de extra steun voor blinden vanuit het bedrijfsleven zich tot andere sectoren, zoals het bankbedrijf. De SNS Reaal Groep ging bijvoorbeeld in zee met de Stichting Bartiméus, een organisatie die zich inzet voor mensen die visueel gehandicapt zijn. Sabine Vlaming, de MVO-manager van SNS Reaal, tegen P+: "We zijn begonnen al onze eigen informatiekanalen, zoals internet, aan te passen voor deze groep. Nu gaan we verder en ondersteunen we tal van andere activiteiten. Dat is een manier om je handen uit te slaan naar de maatschappij. Er is voor ons geen direct belang mee gediend, ook al zijn onze bancaire diensten nu toegankelijk voor deze groep. Het mooie is dat wanneer je vanuit het algemeen belang opereert, je eigen belang daar automatisch al in zit."
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier