Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 november 2004

Duurzaamste winkel heeft geen tijd voor jaarverslag

Niet één van de grote supermarktketens komt met het grootste aanbod biologische producten. Ook steden met koopkrachtige Randstedelingen hebben het nakijken. Voor het derde jaar op rij is de Coop Dunnink uit De Wijk (tussen Meppel en Hoogeveen) met de Eko-Award naar huis gegaan. De winkel verkoopt maar liefst 422 verschillende bio-producten. "Bewuste klanten op het platteland nemen veel meer biologische producten af dan in de stad", vertelt Enna Klomp. Zij is bedrijfsleidster en initiatiefneemster van bio-producten bij de Coop. "Kijk maar naar de tweede plaats: dat was Ruinen, ook in Drenthe." Alweer een jaar of zeven voeren vrijwilligers van Vereniging Milieudefensie zogenaamde eko-tellingen uit. Wanneer je dat Europees bekijkt, wordt je er niet vrolijk van. Waar andere landen als Duitsland, Denemarken en Oostenrijk gemiddeld meer dan elfhonderd biologische producten op de schappen hebben liggen, voeren supermarkten hier slechts 65 van zulke producten. Voor Nederlandse begrippen is het biologische aandeel sinds 2003 weer licht toegenomen. Voormalig koploper Albert Heijn daalde met 2 procent en moest terrein afstaan aan Plus (25 producten meer dan in 2003) en de Laurus keten (Super de Boer, Edah en Konmar). Supermarkten scoren ook laag als het om transparantie in de verslaggeving gaat. Dat lieten adviesbureau Berenschot en de universiteit Nyenrode deze week weten. Slechts een handjevol grote ondernemingen rapporteert helder over de effecten van hun activiteiten op mens en milieu. Opdrachtgever staatssecretaris Van Gennip vindt het resultaat dan ook pijnlijk. Aan de andere kant is het zo dat prijswinnende ondernemingen soms helemaal geen jaarverslagen nodig hebben om duurzaam te ondernemen, zoals onze Coop in Drenthe. Winkelier Enna Klomp beaamt: "Voor zulke jaarverslagen hebben we geen tijd, geld of menskracht. De goeden doen het gewoon." Webtip P+: de eko-tellingen