Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 november 2004

Eerlijke theedirecteur noemt zich Tea EO

Ideeën liggen soms zo voor de hand, dat je je afvraagt waarom zo weinig mensen er op komen. Zelfs ideeën kopiëren die zich al bewezen hebben, lijkt teveel gevraagd. Ook in Nederland heeft Ice Tea zich in korte tijd stevig binnen het frisdrankensegment genesteld. Verschillende concurrenten bestoken de consument met nieuwe smaakjes. Een eerlijke of biologische versie ontbreekt echter. In de Verenigde Staten zette Seth Goldman uit Maryland zich zes jaar geleden ook aan het brouwen van koude theetjes. Inmiddels staat hij nummer 1 in de wereld van natuurlijke voedingswinkels. Hij begon zijn tocht met een minder zoete variant, maar wilde al snel ook sociale en ecologische criteria meenemen. Met steun van een oud-hoogleraar uit Yale, die de thee-industrie in India goed kende, kwam hij op het idee om zijn merk Honest Tea te noemen. De eerste uiting om deze claim waar te maken, was een sticker op de flessen met de mededeling 'Plant a tree'. Al snel koos hij voor organische thee, verbouwd zonder het gebruik van pesticiden of kunstmest. Goldman: "Want theebladeren worden niet meer geschoond na de pluk. Alle gifresten blijven er gewoon op zitten en komen terecht in het uiteindelijke kopje thee." Hij koopt de thee uit India en Zuid-Afrika bij een gecertificeerde plantages, waar de arbeiders een eerlijk deel van de opbrengst krijgen. Inmiddels is de hele productielijn biologisch. De hogere kosten compenseerde hij in een zeer simpel maar toch classy vormgegeven glazen fles. Sinds dit jaar is bovendien een 100 procent recyclebare PET-fles in het assortiment opgenomen. P+ Webtip: Honest Tea
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier