Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
22 november 2004

20.000 euro voor ondernemingsplan in ontwikkelingsland

Op de website geeft Bid Challenge praktische voorbeelen van het soort ideeën dat kan werken. Neem nu spijkerbroeken. Merkkleding is in ontwikkelingslanden net zo duur als in het westen. Zelfs in landen waar heel veel kleding voor het westen wordt geproduceerd, zoals India. Met die componenten in het achterhoofd bedacht de Indiase firma Arvind Mills een even simpele als briljante oplossing. Het ging doe-het-zelf pakketten van spijkerbroeken verkopen. Losse pijpstukken, een ritssluiting en natuurlijk de 'spijkers' zelf. De prijs: zes dollar, daar waar een paar Levi's zestig dollar doet. Het distributiekanaal: de duizenden lokale kleermakers, waar de kopers hun bestelling kunnen doen. Inmiddels zijn deze 'Ruf 'n Tuf' jeans de best verkopende spijkerbroek in India. Het marktaandeel van de bekende wereldmerken loopt terug. Blijkbaar wemelt het in Nederland van de ideeën. Sinds de lancering van de BiD Challenge veertien dagen geleden zijn de eerste honderd aanmeldingen al binnen. Volgens projectcoördinator Carolien Wegener zegt dit aantal nog niet alles. Tegen P+: "We hebben nog niet naar de kwaliteit van de inzendingen gekeken. Ook moeten we nog beoordelen hoe serieus de inzenders zijn om hun plan daadwerkelijk uit te voeren. Wij moeten er bovendien vertrouwen in hebben dat het plan op termijn winstgevend kan worden. Dus plannen om hulpacties te organiseren vallen af, of het bedenken van goede doelen. Het mogen weer wel opzetjes van bestaande ondernemingen zijn, die met een nieuwe dienst of met een nieuw product willen komen." De ton aan prijzengeld is bijeen gebracht door de sponsoren van de BiD Challenge, waaronder FMO, Rabobank, het ministerie van Buitenlandse Zaken/Ontwikkelingssamenwerking en dat van Economische Zaken, Nuon en TPG. In de jury zitten vooral bestuursvoorzitters van grote internationale ondernemingen, zoals Peter Bakker (TPG), Arthur Arnold, de nieuwe directeur van het FMO, Hans Wijers van Akzo Nobel, Ben van der Veer van KPMG, maar ook minister Agnes van Ardenne en Mechtild van de Hombergh van de stichting DOEN. P+ webtip: BiD Challenge