Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 november 2004

Alle AH-koffie nu met Utz Kapeh op verpakking

Het is een oude relatie, die tussen Albert Heijn en Utz Kapeh. De Amerikaan David Rosenberg was eerst MVO-manager bij Ahold. Met steun van de stichting DOEN, HIVOS en Solidaridad richtte hij een nieuwe organisatie op, voor het certificeren van koffieplantages. Zijn doel: het marktaandeel van duurzaam verbouwde koffie vergroten. Daarmee is hij inmiddels aardig op weg. Utz Kapeh bemiddelt sinds deze maand ook in Japan, aan de koffiegigant Mitsui. Japan is wereldwijd de op twee na grootste markt voor koffie. Ook in Zweden koppelde hij al uitgekozen plantages aan grote branders/afnemers. Bestudering van de nieuwste Code of Conduct 2004 van Utz Kapeh maakt het verschil met Max Havelaar duidelijk. Tussen alle 'sterk aanbevolen' selectiecriteria ontbreekt het principe dat marginale koffieboeren een gegarandeerde prijs krijgen. Utz Kapeh doet niet alleen zaken met kleine familiebedrijven of coöperaties, maar probeert de grote plantages op te schonen. In de richtlijnen zijn dus wel tal van aanbevelingen terug te vinden om de werknemers te beschermen tegen gevaarlijke stoffen, het voeren van overleg met de directie en het betalen van minimumlonen. Rosenberg tegen P+: "Minstens zo belangrijk is de voorwaarde dat elke koffieoogst traceerbaar wordt gemaakt. Klanten van Albert Heijn kunnen op internet achterhalen waar hun 'coffeepad' vandaan komt." Rosenberg hoopt volgend jaar 20 procent van de Nederlandse ruwe koffie-inkoop te reguleren. Managing-director van de Ahold Coffee Company Ward de Groote over de nieuwe presentatie: "Het heeft even geduurd, want je kunt niet elk jaar je verpakking veranderen. Op de zijkant hebben we nu zelfs ook het logootje van Utz Kapeh er op gezet." P+ Webtip: Codes Utz Kapeh
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier