Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 december 2004

Heineken beschermt Beer Promotiongirls voor prostitutie

De vrouwelijke promotionteams zijn een bekend verschijnsel in vele Aziatische landen, tot in Japan en China toe. De teams rukken niet alleen uit om op zeer persoonlijke wijze bier te verkopen, maar ook andere artikelen als sigaretten en cosmetica. In landen als Cambodja, Vietnam en Thailand is de grens tussen pikante aanprijzingen en prostitutie wat vager. Na kritische opmerkingen hierover van de Canadese professor Ian Lubek, besloot Heineken mogelijke acties voor te blijven. Nederlands beroemdste wereldmerk sloot een partnership af met de Australische organisatie Care, die zich inzet voor armoedebestrijding. De pilotfase wordt medio februari afgesloten, maakte het hoofd Corporate Communications Han de Goederen deze week bekend. Hij sprak tijdens het Seminar over ziektekosten en verzekeringen van P+, NCDO en Kit. De aanpak van Heineken is inmiddels een publiek geheim in de bierwereld, waar een scherpe concurrentie heerst. De Goederen tegen P+: "In België is de vraag al opgeroepen waarom Interbrew (onder meer Stella Artois en Jupiter) niets doet." Heineken is zeer terughoudend geweest met het doen van mededelingen. De Goederen: "Wij communiceren alleen onze 'core business' op actieve wijze. En dat is bier. Dat geldt ook het openstellen van onze bedrijfsklinieken in Afrika voor personeelsleden en hun familieleden die HIV/aids-besmet zijn. Wij maken daar geen reclame over. We doen het tenslotte ook voor een deel uit eigen belang. Ons aids-programma in Afrika is gestart omdat we in Burundi bijna het volledige middenkader dreigden kwijt te raken." Ook in het Aziatische project is er aandacht voor preventie. Heineken draagt maar tot op bepaalde hoogte verantwoordelijkheid voor de de 'Beer Promotiongirls'. De vrouwen hebben de status van 'consultant'. Ze worden geleverd door grote bureaus. En als het dan toch mis gaat? De Goederen tegen P+: "In onze voorlichting aan de eerste groep van 500 dames hebben we ook de werking van condooms uitgelegd." P+ Webtip: Beer Promotion Girls
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier