Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
06 januari 2005

Coca Cola biedt middelbare scholieren calorieënkeuze

"Sinds januari hebben we het pakket bij elke automaat aangevuld met vruchtensappen, water en light producten. Schoolgaande jeugd kan je zo leren verstandig om te gaan met het gebruik van calorieën", vertelt Jouke Schat aan P+. Schat is sinds jaar en dag directeur van de NFI, de Nederlandse Frisdranken Industrie. Lid zijn onder meer Coca Cola, Pepsi Cola en Schweppes. Het steeds groter wordende probleem van obesitas - of overgewicht - onder jongeren trekt de NFI zich terdege aan. Al geruime tijd beweren fabrikanten geen volumegedreven promotie meer te maken voor frisdranken onder de jeugd. Ook worden reclames op automaten in middelbare scholen binnenkort geschrapt. Daarnaast zullen fabrikanten de calorische waarde op alle blikjes en flesjes gaan vermelden, op een sticker. "Want de jeugd kan je best leren dat je van sommige producten niet teveel moet nemen", verklaart Schat. Volgens de Gezondheidsraad moet het probleem van suikerhoudende dranken niet overtrokken worden. De raad heeft vastgesteld dat jongeren minder calorieën tot zich nemen dan pakweg tien tot vijftien jaar geleden. Het RIVM daarentegen laat cijfers zien die een ernstige toename aan overwicht bij kinderen aantonen. Overgewicht zou elk jaar weer 40.000 gevallen van suikerziekte, kanker, hart- en vaatziekten veroorzaken.Volgens Schat ligt het eerder aan een combinatie van factoren, waarvan het gebrek aan beweging een van de belangrijkste is. "De jeugd van tegenwoordig zit immers veel achter de PC of TV. Als ze buiten spelen of sporten is dat gezonder." De NFI staat positief tegenover de campagne 'de gezonde schoolkantine' die het Voedingscentrum is gestart. Daarnaast weet Schat dat enkele frisdrankfabrikanten breedtesport onder schoolgaande jeugd stimuleren, waaronder Coca Cola. Middelbare scholieren wachten ondertussen in spanning af of het gezondere blikje dezelfde prijs krijgt als de Cola Classic. Er zijn middelbare scholen waar sinaasappelsap van Minute Maid duurder is. P+ Webtip: Frisdrankindustrie
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier