Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 februari 2005

McDonald's NL frituurt gezonder dan McDonald's USA

Eind vorige week moest het Amerikaanse moederbedrijf nog 8,5 miljoen dollar schadeloosstelling betalen omdat men onvoldoende informatie gaf over deels geharde vetten in frituurolie. Dergelijk vet verleent weliswaar het knapperige korstje aan McNuggets en andere kipproducten, maar het is niet goed voor een mens. Geharde vetten maken slecht cholesterol aan, breken omega 3 vetzuren af en zorgen voor dichtgeslibde slagaderen. Nu worden die vetten al sinds 1996 niet meer in de vestigingen van McDonald's Nederland gebruikt. De keten ondersteunt hier de campagne 'verantwoord frituren', die als doelstelling heeft het aandeel plantaardige olie naar 50 procent in 2006 te verhogen (in 2003 was dat 10 procent). "Elk land kent z'n eigen marketing en communicatie", zegt Van den Bogaard. "In Spanje serveert men bijvoorbeeld gazpacho (koude soep). Hier kunnen wij voor de groenteburger of de McKroket kiezen. Die laatsten zijn puur Nederlands." Volgens de woordvoerder neemt de keten dan ook z'n maatschappelijke verantwoordelijkheid. "Allemaal schone schijn", zegt David Morris, één van de twee milieuactivisten die in 1991 door McDonald's voor 'libel' (smaad) werd aangeklaagd. Samen met Helen Steel betichtte hij de keten in een pamflet van vernietiging van regenwouden, misleidende reclame via kinderen, dierenmisbruik en grove onderbetaling van werknemers. De 'McLibel' zaak - de langste rechtszaak in Groot-Brittannië - werd een publicitair fiasco voor de keten. Spionnen, overlopers, en pogingen tot omkoping passeerden de revue. Tot overmaat van ramp achtte de rechtbank in 1997 de laatste drie punten bewezen. Gisteren stelde het Europese Hof de aangeklaagden nogmaals in het gelijk: het duo had volgens de rechters geen eerlijk proces gekregen om zich tegen het leger advocaten van McDonald's teweer te stellen. P+ Webtip: McSpotlight over het Britse proces