Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
24 februari 2005

Becel Pro Activ al 'honderden keren' verzekerd

Via zware reclamemiddelen als TV-commercials liet VGZ als de eerste zorgverzekeraar merken dat ze nogal gecharmeerd is van Becel Pro Activ, een product van Unilever. In de pittig geprijsde zuivel - ruim vijf keer zo duur als reguliere margarine - zitten namelijk fytosterolen. Bij dagelijks gebruik verlagen die het slechte cholesterolgehalte met gemiddeld 10 procent in drie weken. En laat een te hoog gehalte aan slecht cholesterol nu juist het risico op hart- en vaatziekten vergroten. Gesteund door de Hartstichting vergoedt VGZ deze 'functional food' dan ook tot een maximum van veertig euro per jaar. (Als alle 2,1 miljoen verzekerden zouden intekenen, zou het initiatief VGZ maximaal 840 miljoen per jaar kosten! Maar hard loopt het dus niet). De circa 200.000 euro kostende campagne is volgens Lelieveld slechts één van de initiatieven die mensen tot een gezondere levensstijl moet bewegen. Hij erkent onmiddellijk dat Becel Pro Activ een tussenoplossing is. "Je moet het eerder als een signaal zien", zegt hij. "Het is beslist geen vervanging van medicatie of van voedingssupplementen. Het moet passen binnen een dieet. Maar we weten zeker dat het helpt." Machteld Huber, arts en voedingsonderzoeker aan het Louis Bolk Instituut, heeft haar bedenkingen. "De uitgangspunten zijn fundamenteel verkeerd", zegt de wetenschapper. "Door aan details te sleutelen, verliest men het geheel uit het oog. Het is vooral je levensstijl die je gezondheid schaadt of bevordert. Uit schuldgevoel wordt mogelijke schade vaak met pilletjes of dito smeermiddeltjes afgekocht. Bovendien, echt gezonde voeding is iets anders dan lego waarvan je de bouwstenen naar believen in en uit elkaar kunt halen." P+ Webtip: VGZ
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier