Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 maart 2005

Philips begint meer en meer MVO-uitvinder te worden

Philips begint te doen waar het altijd al goed in was: technologische innovaties uitbrengen. Maar ditmaal met producten die een MVO-predikaat verdienen. Bij de presentatie van het nieuwste duurzaamheidsverslag over 2004 legde eerst verantwoordelijke Henk de Bruin van het elektronicaconcern de nadruk op de "meer dan honderd 'green flagships' binnen het assortiment." Tegelijkertijd bleef hij voorzichtig. Cijfers over de bijdrage van deze vaak 'energie-armere' producten aan de totale omzet stelt hij niet beschikbaar. Philips ontwikkelde voor analfabeten in Brazilië een nieuw soort apparaat, waarmee korte boodschappen kunnen worden ingesproken: 'Voices in Your Hand'. Tegelijkertijd krijgen de gebruikers bij het ophalen van hun berichten ook voorlichtingsboodschappen, onder meer over gezondheidskwesties. In India gaat de eerste van drie mobiele ziekenhuisjes rijden, in een gebied waar nauwelijks gezondheidszorg bestaat. Beide experimenten zijn bedoeld om relaties met lokale partners en overheden op te bouwen -maar ook om een businessmodel uit te testen. De Bruin tegen P+: "Het kostte in Recife wel wat moeite om de NGO ervan te overtuigen dat de ouderwetse manier niet werkt om informatie in boekjes te geven aan mensen die niet kunnen lezen of schrijven." Over de geheugenchip die werkt volgens radio frequency identification, RFID: "Er kan heel veel, maar Philips wil eerst de privacy-aspecten op Europees niveau regelen. Wanneer deze chip in kleding zit, zoals bij Benneton, kan een verkoper ook later zien wanneer een klant die de winkel binnenstapt een trui heeft gekocht. Je moet je afvragen of dat een gewenste ontwikkeling is. Maar misschien zijn er wel mogelijkheden om duurzame producten in de sfeer van goed hout en kleding van zo'n minuscuul chipje te voorzien." De chip dient in dat geval als een elektronisch keurmerk. P+ Webtip: Duurzaamheidsverslag Philips
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier