Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
14 maart 2005

'Adopteer een appelboom' wint Goede Waar Pluim

Vereniging Goede Waar & Co, de kritische tegenhanger van de Consumentenbond, heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar tien producten en initiatieven genomineerd. De prijs wordt morgen na noen op de internationale Dag van de Consument (15 maart) uitgereikt. Vorig jaar won Florganic met biologische tulpen. "De kracht van de Pluim", zegt Nico de Leeuw van Goede Waar & Co, "is dat de klant de winnaar zelf heeft aangewezen. Met 14.755 stemmen liep webwinkel Sincero lange tijd op kop. Totdat de mensen achter 'Adopteer een appelboom' hun achterban inschakelden." 'Adopteer een appelboom' is het vervolg op de succesvolle actie 'adopteer een kip', indertijd in het leven geroepen door Stichting Milieubewustzijn. Steenbruggen vindt dat de Pluim tevens op dit baanbrekende initiatief afstraalt. "Net als bij 'adopteer een kip'", zegt ze, "kunnen burgers een boom adopteren. Vooral voor kinderen is het een geweldige ervaring om appels met een mandje van de boom te plukken. Dit initiatief slaat een brug tussen teler en consument. Het kweekt inzicht in en begrip voor de biologische productiewijze. Daardoor schaft men sneller de doorgaans duurdere Eko-producten in de winkel aan." Naast 'Adopeer een appelboom' deden gevestigde bedrijven als Albert Heijn, Chiquita en McDonald's mee. Zowel zij als Healthy Harry's, Greencard Visa, Made By en Gulpener Bier moesten de kleding van webwinkels Fair 21 en Sincero voor laten gaan. Alle genomineerden nemen morgen met een oorkonde naar huis. P+ Webtip: Goede Waar & Co
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier