Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 maart 2005

Britse waterstofbrommer met toegevoegde teringherrie

Persbureau Reuters maakte er nieuws van dat de wereld over gaat. Die nieuwe Britse waterstofmotor maakt niet meer geluid dan de fan van een computer. Dat vinden de meeste motorliefhebbers niet alleen 'iets voor mietjes', maar het zou nog gevaarlijk voor het verkeer zijn ook. Dan maar liever zo'n diep zwaar donderende Harley Davidson, die je van twee kilometer kunt horen aankomen. Seymourpowell, de ontwerper van de motor, heeft daarom het bureau Intelligent Energy ingehuurd om de een of andere kunstmatige herrie aan hun voertuig toe te voegen. Dat zou doden voorkomen. Want de waterstofbrommer kan wel aardig mee, qua snelheid: meer dan 50 kilometer per uur. De Britse vereniging van motorliefhebbers gaf blijk van psychologisch inzicht in de ziel van de motorliefhebber. Woordvoerder Jeff Stone meldde: "Deze waterstofmotor past in de definitie van wat een motor is, maar niet zoals wij die kennen. Een motor is een primitief ding dat appelleert aan een gevoel van opwinding bij de mensen die hem berijden." Stone oppert dat de door waterstof aangedreven motorfiets misschien wel handig in de stad zou zijn. Blijkbaar schept hij er plezier in om op het stille platteland te rijden, waar hij zijn geknetter beter hoort dan in Londen-City. Het meest praktische probleem vooralsnog is het gebrek aan waterstofstations. Op het Britse eiland wil Wales een netwerk van stations gaan bouwen. Maar daar heeft een motoreigenaar te Londen niets aan. De actieradius van het nieuwe voertuig is hooguit 120 kilometer. In Duitsland zijn er plannen voor een Hydrogen Highway rondom Berlijn. In Nederland moet je eerst hele goede vrienden met het GVB Amsterdam, Shell en HoekLoos worden, om gebruik te mogen maken van het vulpunt in Amsterdam-Noord, waar de waterstofbus gestationeerd is. Eelco Rietveld, managing director van Formula Zero, zegt dat zijn racekart zeker niet geluidloos is: "Vooral de aandrijfriem en de piepende banden hoor je echt goed. De electromotor is zwaar belast, dus die klinkt ook als een trein. Maar om nou kunstmatig geluid toe te gaan voegen, dat is van de zotte. Het bijzondere geluid dat wij maken is The Sound of the Future. Net als in een sience fiction-film." P+ Webtip: Formula Zero
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier