Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
24 april 2005

Biosuperstore Ekoplaza van 1500 vierkante meter geopend

Nederland begint interessant vergelijksmateriaal te krijgen. Waar zit de toekomstige groei van biologisch voedsel? Welke winkelformule gaat het meeste succes boeken? Welk verkoopkanaal trekt de biologische sector naar een hoger plan, met steeds meer culinaire eindproducten, die ook nog eens een gezondheidskenmerk kunnen claimen - gegarandeerd zonder gif. Het marktaandeel is tenslotte nog steeds niet groter dan 1,8 procent, terwijl het streven 5 procent is. . De biologische boerenmarkt. 'Buy local' zou een trend moeten zijn, maar echte grote procentuele groei is in Nederland nauwelijks aantoonbaar. Positief is dat de boerenmarkt in Rotterdam gemist werd en weer terugkomt, op een andere plek. Steeds meer boeren verkopen hun waar direct op het erf, of zelfs via de internet maar dat moet je maar net weten. . Specialistische topwinkel voor het allerhoogste marktsegment: Organic. De kroon op deze ontwikkeling staat in de Amsterdamse Museumbuurt, waar nogal wat beslissers en opinionleaders wonen. . De traditionele natuurvoedingswinkels, die volgens ons het beste opgekocht zouden kunnen worden door een buitenlandse partij met veel verstand van biologisch zakendoen, zoals Whole Foods (VS), ondanks alle meer recente opknapbeurten. . Een steeds groter assortiment biologische artikelen in de traditionele supermarkten. En dat begint wel steeds harder te lopen. Albert Heijn telt een eigen ekomerk met 250 produkten. Het Bio+-merk is terug te vinden in de C-1000, Plus, Co-op, Super de Boer, Dirk van de Broek en de Spar. Bij elkaar goed voor het grootste marktaandeel in biologisch voedsel: 46,3 procent. Wat zegt Jos Kamphuys van Ekoplaza van de keuze om mooi te etaleren, in plaats van primitief om zo dicht mogelijk het idee van een romantisch boerenerf te benaderen? "Je moet de schaalvergroting niet eindeloos doorvoeren. Daardoor raakt de boer juist verder verwijderd van de klant." Waarom Alkmaar? Vanwege die prachtige producten uit de Beemster? "Alkmaar is een interessante stad voor dit soort proefmodellen. De stad is niet te groot en niet te klein. En dan heb je nog te maken met de West-Friese nuchterheid. Als het hier lukt, lukt het overal. Dat is ook de reden dat de Albert Heijn XL hier snel kwam en dat ook de FoodFactory hier is begonnen.'' P+ organiseert in juni een conferentie 'Van Kijken naar Kopen' met Amerikaanse topmarketeers en Whole Foods, die ook naar de Nederlandse successen kijken. De aanmelding stond deze week in Adformatie en er zijn nog plaatsen beschikbaar. P+ Webtip: Aanmelding Gezondheid als Marketinginstrument
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier