Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
31 mei 2005

Topmarketeer Pine: adverteren van gezonde voeding zinloos

Hoe kunnen duurzame ondernemingen hun gezonde of biologische producten tot een betekenisvolle belevenis maken? Op die vraag krijgen de congresgangers op 14 juni antwoorden van Pine. Zijn nieuwste boek gaat over 'Authenticity'. Pine: "Er is een nieuwe consumentenwens ontstaan. De wens naar echtheid, geschreven in kapitalen. In een wereld die steeds meer onwerkelijk wordt, laten consumenten hun koopbeslissing afhangen van de vraag hoe oprecht ze het aanbod beleven. Om het plat te zeggen: aanbiedingen moeten 'echt waar' zijn." Zeker tv-reclames worden volgens Pine echter niet niet als 'echt waar' beleefd. Adverteren is daarom -vrijwel- zinloos geworden, omdat bijna niemand meer de inhoud serieus neemt. De thema's van nu zijn volgens Pine 'Transparantie en duuurzaamheid en een nieuwe relatie tot gezondheid'. Dat levert op het congres van P+ interessante vragen op. Hoe slim was het van de Nederlandse overheid om miljoenen euro's te steken in de reclamecampagne 'Biologisch, heel logisch?' Het eerste boek van Pine was toen al uit. Had Max Havelaar beter moeten weten, om met een dure advertentiecampage het imago van de gecertificeerde koffie te verhogen? Vervolgvraag: wat kunnen producenten van gezondheidsproducten dan doen? Op dat antwoord moet nog even gewacht worden. In een congrespresentatie heeft Pine al eens zijn bewondering getoond voor een boerderij, waar kinderen een hele dag voor boer mogen spelen. 's Ochtends vroeg koeien melken, eten geven, uitmesten, het land op... Om aan het einde van de dag ook nog eens met zakken vol verse landbouwproducten naar huis te gaan. En dit alles tegen een entreeprijs waar een pretpark jaloers op zou zijn. Pine, in een recente publicatie: "For the vitality of our economy will directly flow from our individual and collective ability to master the discipline of authenticity in the years and decades to come. To create increased economic value, everything most be rendered more real. Really? Really." P+ Webtip: Aanmelding voor Pine
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier