Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
09 juni 2005

Webmovie toont Darth Vader als chemische aardappel

Achter zowel 'the meatrix' als 'store wars' gaat een stel bevlogen webdesigners uit Washington D.C. schuil. Via Free Range Studios hebben ze naam en faam opgebouwd. Discovery Channel, Amnesty International en de Sierra Club behoren tot hun klanten. Met 'the meatrix' - hun eerste flash activisme gift voor een milieuorganisatie die zich voor duurzame landbouw inzet - hebben ze de prestigieuze 'Webby Award' en nog diverse andere prijzen gewonnen. 'Store Wars' gaat door waar 'the Meatrix' ophield. Speelden in de eerdere parodie eendimensionale stripfiguren de hoofdrol, in deze animatie wordt het verhaal rondom een levensechte komkommer, krop sla en aardappel verteld. Alles draait om biologische groenten in al hun rauwe puurheid. Volgens de aftiteling werd hen tijdens het filmen dan ook geen enkel kwaad aangedaan. 'Niet lang geleden in een supermarkt niet zo ver weg' zo begint de flash animatie, verneemt de jonge Cuke Skywalker van meester Obi-Wan Cannoli dat biologisch voedsel eeuwenlang in harmonie met de boerderij leefde. "De boerderij?" vraagt de komkommer. "Ja", zegt de gerimpelde cannoli, "dat is... hmmm... een krachtveld dat ons voortbrengt, bewaart en voedt." Totdat de markt wordt overgenomen door de donkere kant van de boerderij, het rijk van kunstmest en bestrijdingsmiddelen. Maar zie, biologische rebellen staan op. Samen met Chew-broccoli en Ham Solo trekt de komkommer ten strijde om prinses Lettuce uit handen van aardappel 'Dark Tater' (nu meer chemisch dan groente, verwrongen en kwaad) te halen. Kan de biologische beweging het winnen? Het is te spannend dat hier te vertellen... Kijk, lach en leer. Veel tijd kost deze supermarketing van biologische producten namelijk niet. Op breedband duurt elk filmpje nauwelijks vijf minuten. P+ Webtip: Webmovie Store Wars
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier