Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
16 juni 2005

Eerste beroepsvaartuig vaart al op koolzaadolie

In een groot artikel in die krant wijdde hij uit over de technische en milieukundige aspecten van dit soort biodiesel. De schipper van de 'Branta', een controlevaartuig van de provincie, kwam op het idee na het lezen van een stuk over vrachtwagens in het Noorden. Die schakelden van diesel op koudgeperste koolzaadolie over. Dat moet ook in schepen kunnen, dacht de schipper. Interessant, want Nederland is een land vol beroepsvaartuigen, die via de Rijn de haven van Rotterdam met het Duitse achterland verbinden. Nadat de directie Ruimte, Milieu en Water van Zeeland akkoord was gegaan, hoefde er slechts weinig in het schip veranderd te worden. De doodgewone DAF-dieselmotor kon met wat kleine aanpassingen binnen het jaar op puur plantaardige olie draaien. "Omdat koolzaadolie door koude persing wordt gewonnen, is het wat stroperig", licht de schipper in de krant toe. "Vóór gebruik verwarmen we voor. Daarom hebben we een warmtewisselaar, een extra brandstofsysteem en twee magneetkleppen voor sensors ingebouwd. Zodra de olie warm genoeg is, geven de laatste een signaal door dat je kunt overschakelen." Wat het experiment met de 'Branta' zo interessant maakt, zijn de monsters koolzaadolie die de schipper bij Kenniscentrum Duurzaam Schip van Hogeschool Zeeland laat nemen. Van de Velde weet maar al te goed dat zich in diesel op den duur microben ontwikkelen. "Een schip ligt soms lang stil en heeft een grote voorraad in de tank. Als er ook in koolzaadolie microben ontstaan, zullen we met toevoegingen moeten experimenteren." Het onderzoek naar de kweek wordt met interesse gevolgd door de Koninklijke Nederlandse Redersvereniging. Vooral in het Noorden na een petitie die de Waddengemeenten vorig najaar indienden om de veerdiensten op Texel, Terschelling en Vlieland op koolzaadolie te laten varen. Doeksen en Wagenborg, de rederijen, staan positief tegenover het plan. Kamervragen zijn al gesteld. Maar waar blijft nu de overheid met aansprekende demonstraties en tarieven voor biobrandstoffen? P+ Webtip: Zeeuws koolzaadschip