Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 juli 2005

Captain Iglo vangt zijn vis nu duurzaam

De duurzame visstick kent een lange voorgeschiedenis. Bijna tien jaar geleden had de Nederlandse multinational al besloten op termijn uitsluitend duurzaam gevangen vis van haar leveranciers af te nemen. Daartoe richtte ze, in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WWF), de Marine Stewardship Council op. De MSC is een onafhankelijke internationale organisatie die het duurzaam beheer van vis en schaaldieren wil bevorderen, onder meer via een certificaat. Om daarvoor in aanmerking te komen, moeten vissersvloten kunnen aantonen dat de visgronden niet worden leeggevist, de ecosystemen intact blijven en hun andere activiteiten transparant zijn. Carel Drijver, het hoofd oceanen en kusten van het WWF, was gisteren bij de presentatie in Diergaarde Blijdorp enthousiast. "Unilever laat zien dat we wel degelijk wat kunnen doen om de onderwaterwereld te behouden." Hij mocht de eerste verpakking in ontvangst mocht nemen van Kees van der Waaij, directievoorzitter van Unilever Nederland Holdings. Over rozen is het pad voor Unilever bepaald niet gegaan. Terwijl steeds meer visserijen het logo verkregen en ruim 260 MSC-gelabelde producten in 24 landen werden verkocht, faalde de aanvankelijke introductie in Nederland. Vissers in de Beringstraat konden geen gecertificeerde vis leveren en de vis moest uit Nieuw-Zeeland worden gehaald. Maar dìe vettere hokivis vrat de consument niet. Op de consumentenlijn van Unilever klonk de klacht: "De vissticks smaken zo vissig..." in landen als Frankrijk of Griekenland smaakte de hoki de visliefhebbers overigens wel best. "We zijn ervan overtuigd dat het nu wel goed aanslaat", stelt Chris Dutilh, MVO-manager bij Unilever. Ook al staat het duidelijk op de voorzijde van de verpakking vermeldt, hij zegt toch: "De consument moet je niet lastig vallen met duurzaamheid. Duurzaam gevangen vis moet dezelfde prijs hebben, hetzelfde smaken en gezond zijn. Daarom zijn we blij dat nu de koolvis uit Alaska is gecertificeerd." De vertrouwde, minder nadrukkelijke smaak dus. Al deze maand liggen de vissticks in de winkel. P+ Webtip: Unilever over op duurzame vissticks