Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
03 juli 2005

New York treuzelt met inzetten van Big Green Taxi

Al maandenlang treuzelt de Taxi and Limousine Commission over het verschil tussen geel of groen. Voorzitter Matthew W. Daus zei tegen de Associated Press: "Het zou fantastisch zijn om auto's in de vloot te hebben die deels op elektriciteit lopen. Dat scheelt benzinekosten. Het enige is: ze zijn te klein. New Yorkers houden van beenruimte." Schoorvoetend wil hij het dan uiteindelijk vanaf dit najaar gaan proberen, met enkele proefmodellen. Een nationale organisatie van taxibedrijven liet ook al afhoudend weten: "Wij zijn niet gewend aan dit soort auto's. Wat doen ze onder bepaalde weersomstandigheden? Taxi's krijgen nogal wat te voortduren." San Francisco loopt ook wat dit betreft voor op The Big Apple. Deze stad is bovendien als voorbeeld veel belangrijker voor taxibedrijven in de rest van de States -en hopelijk ook voor Europese steden als Amsterdam. Als het daar lukt, lukt het overal. San Francisco kent immers zijn beroemde steile heuvels, zoals Telegraph Hill. Hoe lang gaan de hybride taxi's daarop mee? In de Bay Area van Californië lopen nu in totaal 15 hybride Ford Escapes, op een totale vloot van 1.400 taxi's. Over het gebruik klaagt de eigenaar zeker niet, Hal Mellegard van Yellow Cab Cooperative, goed voor 10 hybrides. Toch is hij voorzichtig. "Ik verwacht dat een taxi ook na 50.000 miles (80.500 kilometer) nog goed loopt. Als de teller op de 90.000 (150.000 kilometer) staat, kunnen we verder praten." De bewoners van New York willen wel overstappen. Uit een onderzoek van de Coalition Advocating for Smart Transportation blijkt dat 70 procent van de inwoners voortaan hun stadsritjes graag in een hybride zou gaan maken. De coalitie maakt zich boos over de officials die zo moeilijk doen met vergunningen. P+ Webtip: New Yorkers willen Big Green Taxi