Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 augustus 2005

Fotograaf Salgado toont laatste resten pure natuur

Hij is de onbetwiste meester van het zwart-wit. Een econoom die besloot dat een camera een mooier instrument is dan een rekenmachine. Zijn fotoboeken als 'Workers' zijn klassiekers geworden. Nog steeds reizen de afdrukken als tentoonstelling de wereld rond. Salgado laat zien wat wij niet zagen: straks zijn er geen handarbeiders meer, geen scheepswerven, geen vissers die nog met de hand vissen, geen mijnwerkers meer met gezichten als zwarte maskers. Hij maakte deze serie in de tijd dat de automatisering de westerse wereld voorgoed veranderde. Salgado lijkt zijn geluk als fotograaf af te kunnen dwingen. Zelfs als plotselinge nieuwsfotograaf lukte hem, wat geen andere collega lukte. Hij was de enige man met een fotocamera toen er een aanslag op president Ronald Reagan werd gepleegd, in 1981. Zijn gevoel voor goede timing is hij nog steeds niet kwijt. Om het moment dat bedrijven, maatschappelijke organisaties en regeringen zoeken naar oplossingen voor een duurzame planeet, toont Salgado wederom in zwart-wit wat de feitelijke inzet is. En beantwoordt hij tegelijkertijd de vraag of hij als man die de armste mensen opnieuw zag, dit ook met dieren zou kunnen. De eerste oogst met beelden die hij maakte op de Galapagos-eilanden zijn hoopgevend. Alleen al het klauwtje van een prehistorisch reptiel doet een originele afdruk begeren. Of het ver omhoog stekende kopje van een reuzenschildpad, die Salgado lijkt te vragen: 'Hoe lang nog?' Salgado over zijn nieuwste werk: "Wij hebben het gevoel dat we de bewoonde wereld steeds meer onder controle hebben, maar we verliezen de balans." Over zijn contacten met dieren: "Wanneer je naar ze toe loopt, gaan ze weg. Maar wanneer je naar ze toe kruipt, op hun eigen hoogte, accepteren ze je." We kunnen niet op wachten op de vervolgserie, die hij nu maakt in de Amazone, in het Xingu-reservaat. De indianen werken mee, en noemen Salgado 'Kaki' oftewel 'Salty', omdat zijn Portugese naam naar zout verwijst. Hierna reist hij af naar Afrika. De werktitel van dit acht jaar durende fotoproject: Genesis, naar het eerste bijbelboek, over het ontstaan van het leven op aarde. P+ Webtip: Salgado op de Galapagos