Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
31 augustus 2005

Redden levens biermeisjes kost Heineken 100.000 euro

Lubek noemt Heineken een voorloper in de bierwereld. "Geen enkele andere brouwerij ter wereld heeft de biermeisjes een driedaagse cursus aangeboden met seksuele voorlichting, inclusief het gebruik van condooms. Dit doet Interbrew (Stella, Beck) niet, Carlsberg niet, Budweiser niet en ook nog niet een van de Japanse en lokale bierbrouwerijen. De andere brouwers moeten trouwens ook aan bedragen van een ton denken, om hun eigen besmette vrouwen een pakket aan medicijnen te bieden." De Canadese hoogleraar psychologie denkt dat Heineken er commercieel verstandig aan zou doen, om een volgende stap te zetten. "In Cambodja werkt het zo dat er in een-en-hetzelfde restaurant soms wel tien verschillende vrouwen concurrerende merken bier verkopen. Wanneer Heineken het salaris van de 'eigen' biermeisjes zou verdubbelen, denk ik dat alle anderen vrouwen willen overstappen. Bovendien is een salarisverhoging niet onredelijk. De meisjes krijgen van de opbrengst van een flesje bier nu 2,5 procent: dat zou dan 5 procent worden. Ik schat in dat biermeisjes per jaar gemiddeld voor zo'n 27.000 dollar aan bier verkopen. Twintig liter per nacht." Lubek ging in 1999 naar Cambodja om te bestuderen hoe de bevolking het trauma van de genocide verwerkte. De Cambodianen gaf echter aan meer geïnteresseerd te zijn in hulp om een naderende aids-ramp te voorkomen. Als kern van het probleem werden de 'Beer Promotion Girls' gezien, waarvan ongeveer 20 procent besmet is. Ook westerse toeristen lopen gevaar, die denken in Cambodja goedkoop uit te zijn wanneer ze voor slechts enkele dollars een meisje kunnen kopen. Het Aziatische land ontvangt een miljoen buitenlanders per jaar, die zich niet beperken tot het bezichtigen van de ruines van Anchor Wat. Lubek: "Ik zie onder de sekstoeristen heel veel Duitsers en Nederlanders." Uit een steekproef onder Cambodiaanse zwangere vrouwen bleek inmiddels 7 procent HIV-besmet te zijn. In een vrijwillige steekproef onder 'bezorgde' mannen en vrouwen zelfs een op de drie personen. Lubek: "Binnen die groep zaten natuurlijk de mannen die vreemd zijn gegaan zonder bescherming. En vrouwen, die vermoeden dat hun mannen niet trouw zijn." Heineken Nederland en Lubek zagen elkaar vandaag voor het eerst in de ogen, na jaren van schriftelijke correspondentie. Het contact zal worden gehandhaafd, hoewel er nog geen concrete vervolgafspraken zijn gemaakt. Lubek: "Er komt deze maand een wisseling van de wacht aan in de top van Heineken. Daarna hoop ik dat we weer vooruitgang kunnen boeken. Ik weet dat Heineken experimenteert met een vast salaris en een bonusdeel. Heineken heeft de gezondheidstraining nu ook in Vietnam ingevoerd. De echte testcase wordt echter China. Daar lopen zeker tienduizenden Beer Promotion Girls rond. Alle brouwers verleggen hun activiteiten naar deze regio, omdat de westerse biermarkt al jaren slinkt." Lubek publiceert zijn onderzoek op verschillende websites. P+ Webtip: Fair Trade Beer
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier