Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
11 september 2005

P+ over naar uniek bladconcept met elf partners

Enthousiaste partijen die hieraan meewerken stellen dat er op de wereld niet een blad is dat zo praktisch invulling geeft aan de dagelijkse praktijk van duurzaam ondernemen als P+. Uniek is ook het uitgeefconcept, waarbij de deelnemende partners hetzelfde tijdschrift naar hun relatiebestanden sturen. De lezers kunnen er tegelijkertijd op vertrouwen dat de redactie in volle onafhankelijkheid werkt. In zijn column kijkt hoofdredacteur Jan Bom terug op de start van het tijdschriftproject: "Je zult mij maar over de vloer hebben gekregen. Wild enthousiaste verhalen over een gedroomd magazine met de mooiste letterfonts ooit door Nederlanders ontworpen. Dat was nu drie jaar geleden. Dat u P+ nu nog steeds krijgt, is alweer te danken aan diezelfde vijf organisaties die òòk meenden dat Nederland een blad nodig had om alle Best Practices op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) te beschrijven." De Founders van het eerste uur waren: SNS Reaal Groep (ASN en SNS Asset Management), de minister van Ontwikkelingssamenwerking, het bedrijvennetwerk Samenleving & Bedrijf, de vakcentrale FNV, het pensioenfonds PGGM. Bom in zijn column: "Maar ze hebben me wel een slechte nacht bezorgd. We zouden vergaderen over de toekomst. Een van de Founders zei: "P+ is een succes. En succes moet je aan je binden. Daarom willen we doorgaan." Een andere voegde daar aan toe: "Wij willen ook door. Maar het moet goedkoper." Een derde suggereerde vriendschappelijk, na afloop: "Jullie kunnen dus vrij op zoek naar nieuwe partijen... " Het voelde alsof ik door mijn ouders op straat werd gezet. We hebben geprobeerd je een fijne jeugd te bezorgen. Het ga je goed... 's Ochtends was er een andere emotie bij gekomen. Maar ze blijven wél! En ze geven ons de kans nieuwe partners te zoeken. " Die zoektocht bleek reuze mee te vallen. Eerst was daar MVO Nederland, het nationale kenniscentrum van Johan Wempe en zijn team topvrouwen. Een hele reeks andere partijen volgde. De verzekeraar Delta Lloyd schonk P+ zekerheid. De energiemaatschappij Essent (Zakelijk Groen) promoveerde van tevreden sponsor tot partner. Met de ontwikkelingsorganisatie ICCO gaat P+ partnerships in verre landen verkennen. Het NCDO-BID zoekt met ons mee naar bedrijven die samen met NGO's in arme landen investeren. Met groene bank Triodos uit Zeist gaat P+ financiële drempels opblazen die de weg naar een duurzame planeet belemmeren. Met tal van andere organisaties zijn nog gesprekken gaande. In het nieuwste nummer van P+ staat topkok Jamie Oliver op de cover. In deze aflevering onder meer de volgende thema's: - Vier topadviseurs over authenticiteit en het tot een belevenis maken van duurzame producten en diensten. - Moet er een afspraak komen voor 40 procent vrouwen in de top van het management? - Het verschil tussen biodiesel en biogas als autobrandstof. - Waarom Nederland niet verzekerd is als onze huizen onderlopen door de stijgende zeespiegel. - Hoe kan het dat het steeds weer alternatieve bewegingen zijn die ongewild het kapitalisme vernieuwen? - Waarom de greentech-bedrijven het grote beurssucces in Amerika zijn. - Welke bedrijven nemen nu al de Marokkanen in dienst, die eigenlijk te vroeg zijn geboren? - Hoe Kwantum en Wehkamp bewijzen dat duurzaam ondernemen en prijsvechten heel goed samen gaan. P+ Webtip: Nieuwe P+ is uit
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier