Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
15 september 2005

Stadsbussen in Bern over op biogas

Schone lucht gaat de Zwitsers voor alles. De prachtige Duitse volzinnen in het persbericht spreken boekdelen: "Das Amt für Umweltschutz und Lebensmittelkontrolle der Stadt Bern (AfUL) hat im Herbst 2004 angeregt, daß Bernmobil einen massgeblichen Anteil zur Verbesserung der Luftqualität der Stadt Bern durch den Einsatz von wesentlich schadstoffärmeren (Gas-) Bussen leisten könnte." Korter gezegd: De nieuwe serie 9 liter gasmotoren van Volvo zijn stukken schoner dan de oude diesels (die zo langzamerhand aan vervanging toe waren). De 7700A voldoen bijvoorbeeld ruim aan de nieuwe EEV standaard (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle). En dat is alweer een graadje strenger dan de toch al scherpe Euronorm die vanaf 2008 wordt ingevoerd. En Zwitserland is zelfs geen EU-lid. Bang voor tekorten aan biogas hoeft Bern niet te zijn. Energie Wasser Bern, de water- en energieleverancier van de stad, kan dat in voldoende mate opwekken. Bij de stortplaats wordt het biogas gezuiverd en ontdaan van CO2. Vervolgens krikt men het methaangehalte van 62 procent naar 96 procent op. Dat zorgt ervoor dat het biogas makkelijk in het aardgasnet kan worden gebracht. Aan de Zieglerstraße 70 waar de garage zich bevindt, kunnen chauffeurs vanaf medio 2006 in twee standen tanken: snel (3-8 minuten) of langzaam (4-5 uur). Beiden hebben zo hun voor- en nadelen. Ondertussen is het draagvlak voor rijden op aardgas in Nederland sterk toegenomen. Onder aanvoering van het liberale Kamerlid Jelleke Veenendaal heeft een Kamermeerderheid van VVD, CDA en PvdA deze week het rijden op aardgas bepleit. Men denkt onder meer aan fiscale maatregelen en tankstations in het gehele land. Dat de plannen ten koste gaan van overheidssteun aan grootschalige windenergie op zee (6000 MW), is echter een heel ander verhaal. P+ Webtip: Zwitsers biogas
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier