Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 juli 2005

McDonald's ruilt vetzak om voor sperzieboon

Het tijdschrift MarketingWeek zag vorige week de humor wel in van de opvolging bij McDonald's. De mega-corpulente Larry Light die zijn stoel afstaat aan een hardloopster met vier kinderen. Een duidelijke keuze voor een gezond imago, volgens het internationale tijdschrift van marketeers. Dat tegelijkertijd wat kantekeningen plaatst bij de tot nu toe niet al te geslaagde pogingen van Light om de McDonald's-klanten aan de sla te krijgen. In deze tijden van obesitas maakt Mary Dillon een stuk geloofwaardiger indruk. Bovendien heeft de 44-jarige verstand van lekker en gezond eten, want ze deed nooit anders. Ze begint op 3 oktober. Light gaat dan met pensioen. En het valt voor hem te hopen dat hij niet van zijn welverdiende rust gaat genieten, maar een span Husky's koopt om mee te gaan wandelen. De belangrijkste taak van Mary Dillon is op overtuigende wijze de boodschap te brengen dat McDonald's echt iets wil doen aan het overgewicht van kinderen (en hun ouders). In MarketingWeek klinkt de kritiek dat McDonald's daarin vrij schizofreen opereert. Aan de ene kant consistent voedsel voor een lage prijs verkopen. Anderzijds veel dure inspanningen toch zien mislukken, zoals de gezonde salades. Het is ook lastig om het belang van gezonde voeding te benadrukken als je tegelijkertijd zo veel mogelijk vette burgers over de toonbank wil schuiven. De verwachting is dat Dillon desalniettemin de gezondere producten sterker zal gaan profileren en hopelijk ook smakelijk zal maken. Bij de salades van McDonald's komt toch hetzelfde gevoel naar boven dat je dertig jaar geleden ook in macrobiotische restaurants had. Je kauwt het bedachtzaam naar binnen want het is goed voor je, maar het is eigenlijk niet om te vreten. P+ Webtip 1: De slanke Mary Dillon P+ Webtip 2: De niet zo slanke Larry Light
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier