Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
26 september 2005

Olietanker zeilt met SkySails de oceanen over

De speurtocht naar ouderwetse zeilkracht voor moderne vrachtschepen duurt al tientallen jaren. Alle oude concepten liepen echter stuk op hetzelfde probleem: de mast. Lastig bij bruggen. Lastig bij het laden. Lastig om stevig genoeg te maken op een mammoettanker. Er is echter opmerkelijk nieuws. De oplossing is niet gevonden in de oude zeilnatie Nederland, maar het in rails gelovende buurland Duitsland. Daar worden nu druk proefmetingen gedaan met een zeil als een vlieger. Maar dan wel een vlieger met een omvang van maar liefst 5000 vierkante meter. Een lap stof bestaande uit waterbestendige stofcompartimenten, gevuld met perslucht. De SkySails worden ook niet aan het midden van het schip vastgemaakt, maar langs de railing. Verschuifbaar, om alle mogelijke windrichtingen te kunnen benutten - op volle tegenwind na. Grote vraag is nu of de schepen niet scheef gaan hangen, of zelfs kapsheisen, wanneer het gigantische zeil terecht komt in een Katrina of een Rita. De berichten daarover van industrieel ingenieur Stephan en maritiem ingenieur Thomas Meyer zijn echter zeer geruststellend. Ook de eerste proefvaarten leverden geen problemen op. En je kunt de vlieger in noodgevallen altijd nog loskappen. Nu een vat olie nog steeds meer dan 60 dollar kost, zouden hun plannen eigenlijk in een stroomversnelling moeten komen. Elke cent brandstofbesparing bij scheepsvervoer is zeker vandaag de dag meegenomen. Er is een wereldmarkt voor van 40.000 'relevante' schepen. Elk jaar komen er 600 nieuwe bij. Maar heel bescheiden rekent SkySails uit dat het realiseren van windaandrijving op 400 schepen al mooi zou zijn. Een beetje tanker gebruikt per jaar volgens de Duitsers voor 10 miljoen euro aan brandstof. Dat kan dus beperkt worden tot vijf miljoen. Eigenlijk raar dat met zulke voordelen de hele wereldtankervloot die vlieger nog niet heeft opgelaten. Veelbetekend zelfs dat, voordat er een zeil aan een Nedlloyd hangt, SkySails zich nu ook al richt op kleinere markten, zoals die van superjachten ('Die door rijke investeerders worden besteld, zo'n 400 tot 500 per jaar'). Of die van reddingsboten ('altijd veel te kleine reservetankjes'), waarbij de zeilen voorzien worden van lampen en radarreflectoren. Genoeg rotopmerkingen gemaakt. Laten we er maar eerlijk mee voor de dag komen: we zijn gewoon jaloers. Waarom bedenken wij dit nou zelf niet? Het pronkstuk van de volgende Sail: een olietanker met vliegeraandrijving! P+ Webtip: SkySails
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier