Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 oktober 2005

Wat de modebranche allemaal niet wist over biologische katoen

We vinken de losgepeuterde feiten en meningen puntsgewijze af. . Van alle pesticiden die op deze wereld gespoten worden, wordt 25 procent op katoenvelden verspreid, die maar 3 procent van het hele landbouwareaal uitmaken. . Slechts 10 procent van de pesticiden komt op de juiste plek terecht, de overige 90 procent verdwijnt in het drinkwater, komt in leefgemeenschappen terecht. . Er zijn op deze wereld dertig miljoen katoenboeren. . Katoenbouw is een van de grootste watergebruikers ter wereld, vooral in landen waar nu al waterschaarste is, en in de toekomst door klimaatverandering nog groter gebrek aan zoet water zal komen. . Organische katoenboeren gebruiken 15 procent minder water, omdat ze door hun teeltwijze vier tot zes weken eerder kunnen stoppen met het irrigeren van de katoenvelden. . De verbouw van biologische katoen op zanderige grond levert 13 procent meer productie op, en is slechts 5 tot 6 procent meer arbeidsintensief. . Een tweede, gelijktijdige gewasteelt als bonen blijkt een uitstekende onkruidbestrijder bij natuurlijke katoenteelt. . Van alle biologische katoen gaat 76 procent naar de Europese markt, 21 procent naar de VS en 2 procent naar Japan. . Het verschil in inkoopprijs tussen een shirt van vieze katoen en schone katoen is ongeveer 1 euro. Door de vermenigvuldigingsfactor van 8 tot 10 die de handel pakt, wordt dit verschil in de winkel bijna 10 euro. . Nike heeft tot doelstelling in 2010 in alle producten die voor een groot gedeelte uit katoen bestaan 5 procent biologische katoen te verwerken. . Binnen Nike bestaat een groep jonge werknemers die zich 'The Cotton Club' noemt en het senior-management wil overtuigen van de commerciële waarde van biologische katoen voor hun doelgroep: vooral kinderen, skaters en surfboarders kiezen graag uit rebellie voor puur materiaal. . Het 'coole' jongerenlabel Gsus heeft de helft van de producenten eruit gegooid, omdat zij niet aan minimale sociale arbeidsvoorwoorden wilden voldoen, waaronder een verbod op kinderarbeid en het uitbetalen van minimumlonen en overwerk. . Het Zwitserse winkelbedrijf Coop wil geen andere katoen dan biologische katoen in de schappen hebben. . De beste biologische katoen voor spijkerbroeken komt uit Uganda, de fijnste katoen voor tshirts uit Peru. . De verfindustrie van jeansstof eist al snel een minimale opdracht van 20.000 tot 25.000 meter met indigo te kleuren jeans, terwijl een schone klerenfabrikant als Kuyichi nu nog maar 10.000 meter kan bestellen. . De omzet van biologische katoen is nog te klein om de verfindustrie te dwingen meer natuurlijke kleurstoffen te leveren. . De eigenaar van Imps & Elfs denkt dat de grote doorbraak van biologische katoen in winkels van kinderkleding te verwachten is, omdat ouders het beste met hun baby's voor hebben. . Wie dit najaar een product van schone katoen koopt, zal een kleine button met 'Made By' op zijn of haar spijkerbroek vinden, onder het motto: 'Push the button'. P+ Webtip: De Zwitserse katoenleverancier van Coop
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier