Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 november 2005

Skifabrikant verdringt Philips als duurzaamheidsleider

Er zijn heel wat redenen voor de makers van duurzaamheidsverslagen om af en toe een beetje moedeloos te worden. Vooral het eerste verslag moet vergeleken worden met het afgraven van een complete berg. Ga er maar eens aan staan. Uit het hele concern, waar tienduizenden mensen werken, in vele landen, dezelfde data verzamelen. Hoeveel water wordt er gebruikt? Hoeveel vrouwen hebben leidinggevende posities? Hoe verlopen de contacten met stakeholders? Is deze klus voor elkaar, dan volgt de transparantielat van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). Dat is de eerste keer bijna nooit een voldoende -wat iets zegt over de prestatie van AKZO Nobel dit jaar, die wel als hoogste binnenkomer een prachtige zes (6,8) ontving. Maar dan blijft het daarna toch wel stil. Financiële journalisten schrijven er zelden over. Beursanalisten zetten een kruisje bij hun checklist 'wel of niet in het bezit van een duurzaamheidsverslag'. Zonder het verslag meestal open te slaan om er namens hun klanten uit te vissen hoe de strategie van de onderneming op lange termijn in elkaar zit. Om op deze manier de werkelijke waarde te kunnen bepalen. Alleen de echte MVO-vakpers wil nog wel eens dieper graven (zie de volgende P+: De Klas van 2005). Voor de VBDO is ook dit jaar het duurzaamheidverslag van de elektronicafabrikant weer het allerbeste van de iets meer dan twintig Nederlandse beursgenoteerde bedrijven; van het rapportcijfer 7,6 naar een 7,8. Dat doen Shell en ABN Amro of de stille duurzaamheidskoning Océ Philips niet na: zij allen krijgen een 7,5. Prikkelend, dat Nederlandse rapport van goed gedrag. Maar voor een wereldspeler is de internationale rangschikking toch van groter belang. En dan is het niet meer dan domme pech dat de Amerikanen een aantal onvergelijkbare bedrijfstakken samen in dezelfde categorie gooien. De Dow Jones Sustainability Index (DJSI) beperkt zich tot 'slechts' 18 'superleiders', daar waar P+/SNS REAAL bijvoorbeeld een veel fijnere verdeling van 23 sectoren toekent. Het leuke nieuws is dat maar liefst drie 'Nederlanders' Unilever, ABN Amro, DSM in de Europese DJSI Stoxx hun sector aanvoeren. Maar Philips gaat dit jaar ten onder in de grabbelton 'Personal and Household Goods'. Het is een verzamelbak waar ook shampoo (L'Oreal en Henkel) en sportschoenen / ski's (adidas Salomon) in zitten. In de wereldindex van de Dow Jones wordt adidas trouwens weer verslagen door Proctor & Gamble. Pas volgend jaar krijgen wij met TNT weer wat vaderlandse trots op wereldschaal terug. Van niets op 1 in de nieuwe categorie transport. P+ Webtip: Europese DJSI P+ Webtip 2: DJSI World