Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
18 november 2005

82 Procent van consumenten eist duurzaam bankieren

Hoe kan het nou dat een groot deel van de Nederlanders niet beseft dat banken een keuze hebben om bedrijven en sectoren kritisch tegen het licht te houden voordat ze investeren? Jeroen Jansen, sinds dit jaar tweede directeur van de ASN Bank: "Betrouwbaarheid en professionaliteit zijn kenmerken die Nederlanders van oudsher associëren met banken. Men rekent er op dat grootbanken en pensioenfondsen uit zichzelf dus ook maatschappelijk verantwoord investeren. Nederlanders vertrouwen op de goede moraal van financiële dienstverleners, maar ondertussen hebben ze geen idee van wat daadwerkelijk met hun geld gebeurt." Een meerderheid van 73 procent van de Nederlanders vindt dat banken meer lef moeten hebben in het afwijzen van maatschappelijke misstanden. Volgens Jansen kunnen consumenten daar zelf ook iets aan doen: "Begin met het stellen van een enkele vraag. Stuur een mail of kaartje naar je bank of pensioenfonds en vraag op welke wijze het rendement wordt verdiend. Geef daarbij aan dat kinderarbeid, mensenrechten of milieuvervuiling uitgesloten moeten worden. Als dit gebeurt dan leidt het tot zo'n grote stroom kritische vragen dat iedere Nederlandse financiële dienstverlener haar eigen beleggingsbeleid wel onder de loep moét nemen." Uit het onderzoek blijkt dat al één op de vijf Nederlanders bekend is met de term ethisch beleggen. En meer dan de helft van de ondervraagden haalt zelfs het oude vooroordeel dat ethisch beleggen minder oplevert dan traditioneel beleggen onderuit. 62 Procent van de ondervraagden geeft aan dat overtuigd te zijn dat ethisch beleggen minimaal evenveel oplevert. En de praktijk staaft deze overtuiging want de afgelopen tien jaar is uit onderzoek gebleken dat ethisch beleggen gemiddeld genomen dezelfde rendementen oplevert als 'traditioneel' beleggen. De twee meest in duurzame ontwikkeling gespecialiseerde banken zijn de ASN zelf en de Triodos Bank in Zeist. Eerder gestart is de ASN Bank sinds 1960 marktleider met bijna 255.000 klanten en een totaal beheerd vermogen van ruim 2,8 miljard euro. Gisteren werd bekend gemaakt dat dit jaar de grootste groei in het 45-jarig bestaan werd gemaakt. Motivaction peilde dus niet alleen 'sociaal wenselijke' antwoorden: Nederlanders beginnen hun mening in daden om te zetten. P+ Webtip: ASN-onderzoek
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier