Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
28 november 2005

GreenMotion dopje in kraan bespaart 10 kuub water

We kijken op de website van de maker. "Elke minuut dat we de kraan open zetten, verdwijnt er vijftien liter water in het riool. Bij het tanden poetsen, handen wassen, afwassen, het bereiden van voedsel of het wassen van auto's bijvoorbeeld, verdwijnen liters water. Het is nu echter mogelijk om tot 50 procent per kraan op het watergebruik te besparen zonder comfortverlies, dus zonder dat de gebruiker het merkt! In opdracht van en in nauwe samenwerking met Waterleidingbedrijf Oost Twente (WMO) hebben wij daarom de unieke en revolutionaire Lieventum waterbespaarder ontwikkeld." Marketeer Guido Jonkers van GreenMotion 'ontdekte' op zijn beurt de 'ontdekker' Lieven. "Zijn idee is eigenlijk zo simpel als het maar kan. Hij is begonnen met een vraag. Waarom is de waterdruk in Nederland eigenlijk zo belachelijk hoog? Dat heeft te maken met de vraag uit de industrie. Ook om ervoor te zorgen dat iemand in een flat op 10 hoog nog water heeft. En de waterdruk die apparaten als afwasmachines nodig hebben. De verspilling die hierdoor ontstaat is enorm. Toen heeft hij dat dopje gemaakt, dat werkelijk in 80 tot 90 procent van alle kranten past, want daar zijn vaste standaarden voor. Het dopje is hittebestendig, zodat het zelfs tegen bijna kokend water kan. Het heeft ook geen last van kalk in hard water en ook niet van algafzetting, zodat het verstopt raakt. Wie het installeert, bespaart zichzelf een hoop kosten. Maar de gebruiker doet ook aan bewustwording. Je denkt er toch even over na dat in heel wat arme landen mensen helemaal geen stromend water hebben." Wat gaat Jonkers met het dopje doen? "Wij proberen bedrijven en organisaties te stimuleren dit waterdopje weg te geven, op beurzen, als premium. Zelfs de Douwe Egbertsen van deze wereld, die toch watergebruik stimuleren om koffie te kunnen zetten. En de waterleidingbedrijven zelf, natuurlijk. Moet je je voorstellen als alle 4,5 miljoen gezinnen in Nederland dit dopje op elke kraan installeren... Dan gaan we pak 'm beet 40 miljoen kubieke water besparen! Dat is een echt MVO-dilemma voor waterleidingbedrijven: ga je dit weggeven aan je klanten en daardoor minder omzet draaien?" Het dopje past in een envelop? Jonkers: "Het is juist ideaal voor een envelop. Je voelt als ontvanger een bobbel zitten. En elke marketeer weet: deze ontvanger gaat de envelop open maken, want mensen voelen iets zitten en willen weten wat er in zit." P+ Webtip: GreenMotion
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier