Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
04 december 2005

Esther Jacobs wil belastingopgaven goede doelen zien

P+ schreef een coverportret over de omstreden marketing consultant Esther Jacobs (1970): de schrik van goede doelen. Zij zette zich na het opzetten van Coins for Care in voor openheid van zaken in de bedrijfstak charitas. Over het ontbreken van openbare belastingopgaven tegen P+: "In Amerika en Engeland zijn de belastingopgaven van goede doelen wèl heel uitgebreid en openbaar. In Nederland hoeven goede doelen hun jaarcijfers - in tegenstelling tot bedrijven - niet bij de Kamer van Koophandel in te leveren. Dat is waarschijnlijk vanuit de beste bedoelingen zo gegaan, maar inmiddels gaat er zoveel geld in om dat zo'n vrijstelling gewoon niet meer realistisch is. De schattingen van inkomsten aan giften en erfenissen variëren van een jaarlijks bedrag van vier tot twintig miljard euro." De Donateursvereniging gelooft ook niet dat het keurmerk van het Centraal Bureau Fondsen enig nut heeft. Esther Jacobs: "De Nederlandse goede-doelen-wereld heeft zelf een keurmerk in het leven geroepen, het CBF-keur, van het Centraal Bureau Fondsenwerving. De indruk wordt gewekt dat dit keurmerk voor alle goede doelen is, en dat de bestedingen worden gecontroleerd. Dit is een groot misverstand. Van de dertigduizend goede doelen in Nederland voeren vooral de 270 landelijk wervende doelen dat logo. Het keurmerk is niet geschikt voor iedere organisatie. Bovendien is het vrijwillig: organisaties kunnen zichzelf aanmelden en moeten daar dan wel stevig voor betalen. Het is meer een keurmerk waarmee een soort 'schijnzekerheid' wordt gecreëerd. De achtergrond van het CBF is dat niet meer dan 25 procent van alle giften door een goed doel aan kosten van fondsenwerving mag worden besteed. Naar de overige 75 procent van de uitgaven, zoals voorlichtingskosten, overheadkosten en projectkosten, wordt niet gekeken. Over de effectiviteit van de bestedingen zegt het keurmerk niets." Het nieuwe nummer van P+ wordt deze week naar meer dan 20.000 geadresseerden verzonden. Het tijdschrift voor duurzaam ondernemen in Nederland mocht de uitzendgroep Randstad als nieuwe partner verwelkomen. P+ Webtip: Nieuwe cover P+