Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
02 januari 2006

Website P+ telt in 2005 ruim 100.000 bezoekers

De redactie van P+ begon op 1 januari 2004 met het schrijven van een dagelijks nieuwsbericht. We wilden bewijzen dat het mogelijk zou zijn om elke werkdag opnieuw een "Best Practice" te presenteren. "Elke dag een stapje op weg naar een duurzame samenleving". We begonnen wereldwijd berichten te verzamelen die andere media niet interessant vonden, of waar redacties geen weet van hadden. Soms kleine nieuwtjes, soms rariteiten, soms ook hard nieuws dat op voorpagina's van landelijke kranten terecht kwam - ook al werd P+ daarbij als oorspronkelijke bron niet altijd vernoemd. Een voorbeeld hiervan was de onthulling op 4 november dat energiemaatschappijen de gratis emissierechten doorberekenden in de prijs aan de consumenten. Inmiddels krijgen wij van onze enthousiaste lezers uit de hele wereld zeer bruikbare tips doorgezonden. Nieuw in 2005 was het Engelstalige bericht op zaterdag. Dit keer legden we de lat voor onszelf nog iets hoger. Is het mogelijk om wekelijks een "Best Practice" op MVO-gebied te verzamelen van een Nederlands bedrijf of organisatie in arme landen? Ook die opzet slaagde. Het aantal internationale lezers gaat omhoog. Aan het einde van het jaar was het aantal buitenlandse lezers naar 44 procent gestegen, waarvan 8 procent uit de Verenigde Staten (en 7 procent uit België). Een van de verklaringen hiervoor: wie op Google de zoekstring "People Planet Profit" intikt, krijgt als eerste keuze uit ruim acht miljoen hits de website van P+ aangereikt. De websurfers kunnen in het archief inmiddels zo'n 600 Best Practices vinden, die actueel blijven omdat de P+ Webtip interessant blijft. Steeds vaker kunnen wij ook prachtige PDF-documenten aanbieden, waar onze bezoekers heel graag gebruik van maken. Alle berichten bij elkaar bieden een fascinerende staalkaart van initiatieven op het gebied van duurzaam ondernemen. Hartverwarmend zijn de spontane reacties van lezers. Enkele recente voorbeelden uit onze verzameling fanmail: "Van het lezen van P+ raak ik behoorlijk opgewekt" (Gilberthe Akkermans). "Vanwege een nieuwe baan wil ik mij op dit mail adres graag afmelden voor de nieuwsbrief van P+. Ik zal mij aanmelden op mijn nieuwe emailadres via jullie website" (Shirley Justice). "Goed werk jongens." (Claudia Stellingwerf). "Ik ben net terug in Nederland na twee jaar ontwikkelingswerk in Ethiopië. P+ is me aangeraden door een vriend, zelf actief in MVO, dus....ik ben benieuwd!" (Annemiek Snaphaan). "Complimenten voor de heldere verslaggeving en de interessante topics die steeds weer in mijn mailbox belanden. Geniet van de zomer!" (Carolien Wegener). Onze plannen? Dit voorjaar willen wij de nieuwsbrief overzetten van plain text naar HTML. Wij blijven de vormgeving zo sober mogelijk houden, uit het oogpunt van energiebesparing. Onze berichtgeving werd tot nu toe mede mogelijk gemaakt door de Stichting DOEN en het programma Business in Development van het NCDO. P+ Webtip 1: DOEN P+ Webtip 2: BID