Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
04 januari 2006

Voelmuur promoot duurzaam toerisme op Vakantiebeurs

Diepgaand of niet, de ANVR - koepelorganisatie voor reisaanbieders - zet in ieder geval stappen richting duurzaam toerisme. "We moeten er met z'n allen voor zorgen, dat ook de komende generaties kunnen genieten van de natuur en de cultuur die wij als hedendaagse toeristen willen ervaren", zo stelt ANVR-directeur Romana Engeman. Met de voelmuur - hal 2, stand A067 - wordt het publiek op de beurs actief betrokken bij het duurzaam toerisme. Engeman verwacht dat het onderwerp een steeds breder maatschappelijk draagvlak krijgt. De ANVR wijst al enkele jaren met veertien gedragsregels op de eigen verantwoordelijkheid van toeristen. In 2003 startte de ANVR met Product- en Mileuzorg (PMZ), voor haar leden - bijna tweehonderd. Leden die hier niets mee doen, zijn niet welkom. Professor Visser geeft aan dat de ANVR-leden minstens één maatregel binnen de vijf PMZ-thema's - intern milieubeleid, informatie voor de toerist, vervoer, verblijf, vermaak - moeten nemen. Eén maatregel vindt Visser te weinig, als bestuurslid van de onafhankelijke Stichting ANVR-Milieuzorg: "Dat moeten meer maatregelen worden, met een meetbaar positief resultaat voor het milieu, onderweg en op de vakantiebestemming." Slechts een handvol organisaties dat deelneemt aan de Vakantiebeurs gebruikt het woord duurzaamheid in haar dienstverlening. Overigens is Visser wel zeer te spreken over het feit dat ieder ANVR-lid minstens één opgeleide PMZ-coördinator heeft. Desondanks is het toerisme niet bepaald duurzaam, zolang 75 procent van de milieubelasting van de vakantiereis uit transport bestaat en alternatieve brandstoffen op de plank blijven liggen. De overige 25 procent van de belasting vindt plaats in de vakantiebestemming. Visser: "We werken op dit moment aan de oprichting van een Travel Foundation waarbij de toerist via de touroperator een financiele bijdrage levert aan de bescherming van natuur en milieu in zijn vakantiebestemming." Wat vindt Visser van de Vakantiebeurs-initiatieven van de ANVR? "Ik zie meer duurzame reisproducten dan vorig jaar. Maar de consument is nog niet getriggerd. Het publiek moet bewerkt worden met bewustwordingscampagnes.' Het was niet zo gek geweest als de website van de Vakantiebeurs de Voelmuur daarom niet had verstopt onder het kopje "ANVR". P+ Webtip: Vakantiebeurs 2006
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier