Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
18 januari 2006

Adobe photoshopt eigen hoofdkantoor fris groen

Het hoofdkwartier van de grafische softwareontwikkelaar Adobe Systems staat in San Jose, een van de plaatsen in Silicon Valley. Zoals alle Amerikanen, houden ook de makers van Photoshop hun 'lawn' graag groen. Maar hoeveel water heeft gras nodig om er fris uit te zien? Oftewel: welke kleur groen is nog fris groen? Adobe besloot om ook deze keuze softwarematig op te lossen, door het irrigatiesysteem te koppelen aan een weerstation. Wordt er beslist geen regen voorspelt, dan krijgt het gras wat water uit de kraan. Anders wacht het maar even op moeder natuur. Over natuur gesproken: het gebruik van chemische middelen is in de drie torens tot slechts twee teruggebracht. Want: medewerkers die schone lucht inademen maken heldere computerprogramma's. Het denken over het besparingsprogramma begon voor 2001, voordat de voorganger van gouverneur Arnold Schwarzenegger aan alle grootverbruikers vroeg hun energiegebruik met 10 procent terug te brengen. Inmiddels is dat bij Adobe 20 procent. De besparing op water zelfs 30 procent in de gebouwen en 75 procent daarbuiten. Niet minder dan 41 verschillende energiebesparende projecten waren daarvoor nodig. De goedkoopste kostte niets, de duurste niet meer dan 158.000 dollar -het nieuwe verlichtingssysteem in de parkeergarages. Het lijstje van kosten en baten dat Adobe bekend maakte, is ook erg interessant. .Het intelligente sproeisysteem voor het gazon kostte 3.600 dollar en betaalt zich in vijf maanden terug. Per jaar zal de besparing aan water 10.000 dollar zijn. . Een nieuw lichtsysteem (fluorescerende lampen) in de parkeergarages kostte 157.775 dollar en bespaart per jaar 100.436 dollar. . Automatische kranen en het doorspoelen van toiletten kostte 110.358 dollar en bespaart 24.949 dollar per jaar. . De fontein voor het hoofdkantoor spuit geen 119 uur per week meer, maar slechts 60. De besparing: 4.418 dollar. Adobe loopt met deze schijnbaar voor de hand liggende maatregelen voorop. De kans is groot dat de drie nu groen opgepoetste torens in aanmerking komen voor de hoogste Amerikaanse prijs op dit gebied. Adobe denkt zelfs erg mee over de invulling van deze prijs, de Leadership in Energy and Environmental Design (LEED). Op de lijst van gecertificeerde bedrijven van deze organisatie komt Adobe nu nog niet voor. Wel de National Geographic Society, die heel wat meer geld nodig had om de enorme grafkist annex hoofdkantoor groen te shoppen. Maar: voor elke geinvesteerde dollar is het pand nu vier dollar meer waard. P+ Webtip: Adobe helpt LEED
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier