Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 januari 2006

Electrische raceauto Venturi sprint op 7.200 batterijen

Ooit was er een tijd dat ook Nederland een kleine rol dreigde te gaan spelen in de industrie van personenwagens. Aan de familie Van Doorne heeft het niet gelegen. Met hun DAF introduceerden zij een eigenwijze aandrijving, door middel van een snaar naar de achterwielen. Helaas ging er in de marketing iets mis. Op de een of andere manier oefende het autootje vooral een grote aantrekkingskracht uit op bejaarde dames en kraamverzorgsters. Daarna wilde niemand hem weer. Je zat voor gek in zo'n 'truttenschudder met jarretelaandrijving', zoals het DAFje in de volksmond was komen te heten. Ook al ging een omaatje in Marokko in een woestijnrace door droge rivierbeddingen, waar de volledige competitie in bleef steken, het kwaad was al geschied. Ergens leeft dit trauma in Nederland nog steeds voort, als het om innovatieve autootjes gaat. Vooral elektrische hebben weer dat beeld dat aan Dafjes kleefde. Je loopt nog liever naar de plaats van bestemming, dan in zo'n demonstratie-zoembol te stappen. Zou er echter een Venturi Fétish voor de voordeur stappen voor een proefritje, dan zou u echt een uurtje langer moeten wachten op dit webbericht. De Wow-factor van dit racemobiel is buitengewoon hoog. Ook de State of the ART-techniek aan boord moet de Mercedessen van deze wereld afgunst bezorgen. De Fransen gingen vorige week een samenwerking aan met chipsproducent Intel, om de WiMAX-technologie in te gaan bouwen. Dat betekent op korte termijn dat de bestuurder voorzien wordt van gegevens als de motortemperatuur of de batterijniveaus. Ook kunnen voertuigen op afstand beheerd worden en worden interne toepassingen geüpdatet. Gildo Pastor, CEO van Venturi Automobiles, legde het belang hiervan als volgt uit: "De technologische uitdaging bij een elektrische auto is niet de motor, maar zijn de batterijen. Al meer dan honderd jaar zijn er prima elektromotoren beschikbaar. Tot nog toe wisten we echter niet hoe we een elektrische kracht van 58 KW/h goed konden beheren in zo'n licht voertuig. De Fétish bewijst dat de Intel-technologie kan voorzien in real-time beheer van de 7.200 lithium-batterijen, die nauwkeurige monitoring vereisen", aldus Pastor. Dankzij de WiMAX-technologie zal het in de toekomst ook mogelijk zijn om elektriciteit te delen tussen voertuigen. Zo kunnen de Lunar Lovers (voertuigen die gebruik maken van zonne-energie) op afstand beheerd worden. "Dankzij de mogelijkheden van het opslaan van energie en onderlinge communicatie kunnen deze voertuigen van de toekomst met elkaar contact maken en bijvoorbeeld energie uitwisselen. Ze kunnen zelfs dienst doen als energieopslag voor de overheid", aldus Pastor. "Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we de internettechnologie gebruiken om het milieu te beschermen, onze energiebronnen beter te benutten en de veiligheid te bevorderen." P+ Webtip: De Venturi Fétish
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier