Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
31 januari 2006

Duurzaamheidsdutje op een Grieks/Nederlands Coco-Mat matras

Coco-Mat is Griekenlands trots op duurzaamheidsgebied. In zware Europese rapporten zijn stevige analyses opgenomen waarin de vraag wordt beantwoord waarom nu juist dit jonge bedrijfje zo'n uitblinker is. Omdat we eerst iets meer willen weten voordat we zo'n peperdure stoel kopen, slaan we ons door de feiten heen. Opgericht in 1989 in Athene. Jong dus. Begonnen met matrassen, gemaakt uit natuurlijke materialen. In 1992 al verhuist naar een industrieel gebied om een fabriekshal van 123.000 vierkante meter op te zetten. Gegroeid naar 196 medewerkers. Het zijn vooral werknemers uit het voormalige Oostblok en Rusland -70 procent zelfs. En: mensen met een handicap. De sfeer binnen het bedrijf is die van een familie, inclusief gezamenlijke uitjes op zondag. Veel positieve prikkels en bovenwettelijke extra's, ook in de ziektekostenverzekeringssfeer. En vanaf het prille begin gericht op: kwaliteit. Het is en blijft het magische woord voor het neerzetten van duurzame produkten. Maar Coco-Mat voert het kwaliteitsstreven in werkelijk alle facetten van de onderneming door. ISO-kwalificaties op het gebied van milieu- en managementsysteem. Maar de principiële keuze en het gebruik van de ruwe natuurlijke grondstoffen, daarin onderscheiden de Grieken zich pas echt. Natuurlijk zijn daar vanaf het begin kokosvezels, die met natuurlijk rubber worden gemengd tot een elastische substantie. Griekse wol en katoen uit de regio Thrace, die door het klimaat daar tot de allerbeste kwaliteit gerekend mogen worden. En zeewier, die in de matrassen worden verwerkt en een uitkomst zijn voor mensen die last hebben van asthma en ademhalingsmoeilijkheden. Paardenhaar, ook een van de ingrediënten in de natuurlijke matrassen. Je zou denken dat de Grieken hiermee de peperdure matrassen van Hastings imiteren, maar nee: Coco-Mat was het het eerste Europese bedrijf die op dit gebied de ISO 9001:1994 certificatie ontving. Nemen wij die stoel nu of niet? Zouden wij nog eens een foldertje bestellen? Het papier moet gemaakt zijn van zeewier. Want: de bedrijfsvoering wordt heel nauw gestuurd met gebruik van klantenonderzoek. Als wij die stoel echt kopen, worden wij voortaan geacht regelmatig commentaar te gaan leveren, tips en wensen in te leveren. Klanten voor ons zorgden er op deze manier voor dat de plastic verpakking rond de matrassen vervangen werd door katoen, die na aflevering weer terug gaat naar de fabriek. De meeste van de 31 winkels houdt Coco-Mat in eigen beheer, om de controle zo strak mogelijk te houden. In Nederland zijn er al Coco-Mat winkels te vinden in Amsterdam, Rotterdam en Arnhem. In Antwerpen zit er ook een. P+ Webtip: Coco-Mat
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier