Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
22 februari 2006

Utz Kapeh positief over koffielabel 'Jane Goodall'

De plannen van Goodall zijn nog bijna ovenvers als Van Heeren, management coördinator van Utz Kapeh, om verduidelijking vraagt. "Maar inderdaad", vervolgt hij, "als Goodall er een puntje kan bijzetten, zijn de huidige certificeringen uitstekend voor de bescherming van de aap te gebruiken. Dat betekent bijvoorbeeld dat de stammen in West-Afrika geen chimpansees meer als 'bushmeat' uit de boom mogen schieten. En natuurlijk ook dat er geen chemicaliën, flessen of plastic in de bossen achtergelaten kunnen worden." Over de aanpak zitten Utz Kapeh en het nieuwe Jane Goodall Conservation Label vrijwel op één lijn: collectieve contracten met dorpen in plaats van met afzonderlijke boerderijen. "Dat kan ik me voorstellen", reageert Van Heeren spontaan. "In Oeganda hebben we 20.000 boeren. Elk van die boeren heeft zo'n honderd boompjes en produceert slechts een paar zakken. Deskundigen, benoemd vanuit de dorpsraad, trainen hen individueel. Daarna voert een externe certificeringsorganisatie de inspectie uit. Als het interne controlesysteem werkt, voldoet de koffieketen aan internationale eisen." Goodall is het natuurlijk om haar lieveling - de chimpansee - te doen. Haar label richt zich direct tot dorpen rond het Gombe National Park die tien tot twintig procent van hun grond aan het park willen afstaan. Na jarenlange jacht op het dier leven er slechts tachtig chimpansees in dit 35 kilometer grote park van Tanzania. "Chimps eten geen koffie. Ze haten het. Conflicten met boeren over territorium zijn dus vrijwel uitgesloten", zei Goodall zaterdag tegen persbureau Reuters. Het hele proces heeft echter nogal wat voeten in de aarde. Zo zullen dorpelingen schaduwrijke koffie moeten telen die geen boomkap met zich meebrengt. En de paden van chimpansees en mensen moeten elkaar niet kruisen. Het Jane Goodall Institute gaat de koffie aan consumenten aanbieden die minstens twee dollar per pond willen betalen, ruim anderhalve dollar meer dan de boeren nu voor hun koffiebonen krijgen. Goodall zoek naar mogelijkheden om haar label bovenop andere schema's (als Fairtrade of Organic) te zetten. Samenwerking blijft dus niet alleen tot Utz Kapeh beperkt. P+ Webtip: Goodalls plannen met duurzame koffie
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier