Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
28 februari 2006

Het gemis van een online ecowinkel als Hippyshopper

Duurzame producten, kan je die online aanschaffen? Nou, in Nederland dus nauwelijks. De enige die er enigszins in de buurt komt - Plaza 21c -, laat z'n content vrijwel volledig sturen door de leveranciers van diverse duurzame producten en diensten (als WWF, Weleda, Nuon, Ebanutra). Sympathiek, zeker. Maar matige persberichten leveren wel slaapverwekkende teksten op als: 'Plint ontwierp een aantal prachtige keukenschorten. De schorten zijn gemaakt 100 procent katoen en worden in Oost-Europa gemaakt onder gezonde en veilige werkomstandigheden, zonder dwang- of kinderarbeid. Ze zijn verpakt in een mooi kartonnen doosje..' Van de verfissende aanpak van 'Hippyshopper' wordt je echter meteen wakker. "U gebruikt plakband. Ik gebruik plakband. Hell, ik gooi m'n voorzichtigheid in de wind en gok dat iedereen in m'n straat dat plakkerige band gebruikt. Ik zeg het maar omdat veel plakband van acryl gemaakt wordt en dus - vergeef me de woordspeling - rotzooi voor recycling is. Cellotape is echter biologisch afbreekbaar. Je kan er dus van op aan dat het lekker wegrot (..)", zo meldde de website die vorig jaar zelfs boven Jamie Oliver in de top 100 van 'Vogue' belandde. In hun productkeuze zijn de hippies soms echt verrassend. Een leunstoel die gemaakt is uit oude nummers van 'The Guardian', bijeengehouden door leer en staal. Een 'radicale' radiator uit hout die negentig procent minder water gebruikt dan normale radiatoren. En zelfs, vlak voor de winterspelen, een snowboard uit 'milieuvriendelijk' hout. "Hoewel er geen FSC-badge aan de oorsprong van het hout hangt, dus je moet de producent op z'n woord geloven", voegt 'Hippyshopper' daaraan toe. P+ Webtip: Hippyshopper
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier