Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
08 maart 2006

Lonely Planet pleit voor minder vliegreizen

De twee reisgidsen staan bovenaan het lijstje van 'backpacker' en toerist als het om inspiratie voor lange afstandsreizen naar de meest exotische locaties gaat. Daar hebben Tony Wheeler en Mark Ellingham van harte aan meegewerkt. Wheeler begon in de jaren zeventig met 'Lonely Planet' toen hij in het voetspoor van de hippies van Londen naar India en nog verder reisde. Tijdens z'n reizen hielden hij en z'n vrouw Maureen een reisgids bij. Van deze en zeshonderd andere edities verkopen ze er tegenwoordig zo'n zes miljoen per jaar. Mark Ellingham startte tien jaar later. Na een trip met mede-studenten door het bergachtige Griekenland schreef hij er een vlot leesbaar boek vol praktische informatie over. Het werd een bestseller en uitgangspunt voor de verdere 'Rough Guides'. Hoe hebben de reisgidsen die aandacht voor klimaatverandering nou ingevuld? 'The Guardian' gaf een voorproefje: 'China: Xi Hu. Het meer waar Hangzhou zich rondom slingert. De kusten bieden nog steeds schitterende vergezichten op bomen, heuvels, bloemen en... pagodes. Een retourvlucht in CO2-emissies is 1,8 ton. De kosten om dat te compenseren bedragen 15,80 pond. Die gaan naar bosaanplant in de UK." De twee reisuitgeverijen hebben zich daarvoor aangesloten bij 'Climate Care', de Britse collega van onze 'Business for Climate'. Deze organisatie compenseert de CO2-uitstoot van de 650 medewerkers die elk jaar hun gidsen actualiseren. Ellingham en Wheeler realiseren zich wel dat het geen perfecte oplossing is maar 'het is beter dan niets te doen'. De oproep minder makkelijk een vliegreis te boeken, lijkt bijna een 'contradictio in terminis' voor reisgidsen. Ellingham is zich daarvan bewust. "Maar we zijn wel het beste aanspreekpunt voor de reiziger", zo reageerde de oprichter van 'Rough Guide'. "We hebben de verantwoordelijkheid om reizigers bewust te maken van de gevolgen van vliegreizen op klimaatverandering." Bang voor teruglopende verkopen is Ellingham niet. "Zouden de 'Rough Guides' en 'Lonely Planet'-gidsen plotseling verdwijnen als reizigers minder het vliegtuig nemen? Ik denk het niet. Ik heb liever dat consumenten vandaag slechts één boek kopen dan morgen geen enkel. Als de aarde echt beschadigd raakt, kunnen we nergens meer naar toe. We willen dat onze kinderen ook nog kunnen reizen." P+ webtip: 'Lonely Planet' wil minder vliegen
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier