Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
20 april 2006

Saab geeft Europees antwoord op Toyota Prius

Ondertussen, in de Verenigde Staten, kan General Motors zich echter nauwelijks staande houden. Vorig jaar liepen de verliezen al op tot een astronomisch bedrag van ruim 10 miljard dollar. En dat voor een bedrijf dat eens de trots van de Verenigde Staten was. Kwam tijdens de moord op president Kennedy nog meer dan de helft van alle Amerikaanse auto's uit de stal van GM, tegenwoordig ligt dat op nauwelijks een kwart. Het deed een bron op Wall Street verzuchten: "de ommezwaai die GM moet maken, is erger dan de oorlog in Irak". Een van de weinige lichtpuntjes voor General Motors is de iets gestegen verkoop van SUV (sport utility vehicles of four wheel drives). Maar daarmee kan GM verder in zwaar vaarwater komen. Zelfs de breed zittende Amerikaan vraagt zich langzamerhand af of de aanschaf van zo'n benzineslurper wel zo verstandig is bij de alsmaar stijgende olieprijzen. Japanners en Aziaten hebben dat beter begrepen. Vanaf medio jaren negentig snoepten ze steeds meer marktaandeel van de grote drie af (Ford, GM en DaimlerChrysler). Met betrouwbare, maar veel minder grote wagens. En natuurlijk met de populaire Toyota Prius, een hybride auto waarvan er sinds 1997 wereldwijd al meer dan 300.000 exemplaren verkocht zijn. Heeft GM de race met hybride auto's thuis grandioos verloren, in Zweden begint de automotive fabrikant aan een opmars. Bij de milieubewuste Scandinaviërs is de Saab 9-5 2.0-liter Biopower de laatste maanden een enorm verkoopsucces. Deze auto loopt op E85, een mengsel dat voor 85 procent uit bio-ethanol en voor 15 procent uit benzine bestaat. Met de Saab biopower hybrid gaat GM een stap verder: de cabriolet rijdt volledig op bio-ethanol, een brandstof die onder meer uit maïs en suikerbieten gewonnen kan worden. In Zweden krijgt de autogigant de wind in de rug. Samen met de overheid en een keur aan onderzoeksinstellingen heeft het in Trollhättan een R&D centrum opgericht. Het centrum zal zich buigen over de veiligheid, emissies en aandrijfsystemen van auto's. Met als uiteindelijk doel om - via hybride systemen - de ultieme droom van deze eeuw te realiseren: auto's op waterstof. Zal de gigant echter snel genoeg zijn om haar even gigantische schuldenlast van zich af te schudden? Een ding is zeker: GM begeeft zich in Zweden op gebaande paden. Het Scandinavische land heeft de afgelopen jaren, mede dankzij langjarig beleid, een netwerk van pompstations voor biobrandstoffen aangelegd. En dat worden er wekelijks meer. Waar blijft nu Nederland? Met hybride auto's zal het nooit iets worden zonder productie en bio-pompstations. We hebben de kennis, de onderzoeksinstituten, zelfs de productiecapaciteit (bij het Brabantse Nedalco). Maar bio-pompen zijn op een hand te tellen... P+ webtip: Saab Biopower op mixedpower.com