Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 april 2006

Amerikaanse bouwt villa van oude Boeing 747

Onze mevrouw Rehwald heeft heel wat passies. Ze beoefent yoga, doet aan biologisch tuinieren, houdt van naïeve kunst en drinkt bij voorkeur Cubaanse cocktails die ze besteld onder de naam 'mojitos'. Ze draagt een wit matrozenpetje, heeft geblondeerd haard en als ze praat rinkelt al het goud en zilver waarmee ze zich heeft behangen. Humor heeft ze ook nog. "Ik ben net zo goed een deel van de wereld als de kikkers in de poel, of de vogels in de lucht. Daarom wil ik een huis dat voor 100 procent uit gerecycled materiaal bestaat. We gaan elk stukje vliegtuig gebruiken, zoals een indiaan elk stukje van een buffel wist te gebruiken." Haar architect is David Hertz, die al eerder bijzondere woningen voor Amerikaanse rijken neerzette. Maar zo'n Boeing 747 geeft heel wat extra probleempjes, heeft hij al wel ondervonden. Waar koop je zo'n ding, bijvoorbeeld? Een nieuwe kost meer dan 200 miljoen dollar. Op het vliegtuigkerkhof van Mark Thompson (Aviation Warehouse) stond er toevallig eentje van Tower Air de tijd te door te komen. Voor minder dan 100.000 dollar mocht hij hem wel meenemen -exclusief cadeaupapiertje. Maar dan de ambtenaren. Zo'n huis past in geen enkel bouwvoorschrift. Kan het de rukwinden wel aan, die soms over de heuvel van mevrouw Rehwalds scheren, zo vroegen ze zich af. "Het was nog best moeilijk om ze ervan te overtuigen dat een vliegtuig dat 700 kilometer per uur heeft gevlogen, best wel een windje kan verdragen." Maar mevrouw Rehwald vliegt niet met Boeing en al naar haar hoge heuvel vliegt om hem daar aan land te zetten. In stukken gezaagd zal het toestel in delen met helikopters omhoog getransporteerd moeten worden. Kost ook weer 8.000 dollar per uur. Naar verwachting tien uur transport in totaal. Ook de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben zich met het plan bemoeid. Het moet niet zo zijn dat piloten van verkeersvliegtuigen zich dood schrikken, omdat ze denken dat er daar beneden net een vliegtuig is gecrashed. Het huis komt immers net onder een aanvliegroute van het internationale vliegveld van L.A. te liggen. Mevrouw Rehwalds heeft daarom al beloofd speciale nummers op de vleugels (het dak dus) te zullen schilderen, waarmee ook dit probleem weer is opgelost. Het wachten is nu op de eerste Vinex-wijk van oude Fokkers in Nederland. Misschien op de plek van het Bulderbos? P+ bemachtigde de eerste schetsen van architect Hertz. Best mooi eigenlijk, als we eerlijk zijn. P+ Webtip: Villa Boeing 747
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier