Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
08 mei 2006

Veerpontjes Basel varen op stroming Rijn

De 'Ferryman' bepaalt zelf de snelheid door met een soort grote stuurknuppel te remmen of juist te versnellen. De overtocht duurt meestal niet langer dan drie minuten. "Het is één van de meest onbekende en duurzame manieren van openbaar vervoer over het water: de rivier oversteken door simpelweg gebruik te maken van de stroming", zegt ferryman Bernard Thurneysen, terwijl hij de houten boot naar de overkant laat varen. De boot vaart zijdelings naar de overkant en kan niet stoomafwaarts afdrijven doordat het touw van de boot aan de kabel gekoppeld is. Dit principe is al 150 jaar niet veranderd, omdat het heel betrouwbaar bleek. Al die jaren hebben ze miljoenen mensen vervoerd zonder noemenswaardige ongelukken. Veerman zijn is hier in Basel altijd een heel geliefd beroep, haast een eretitel. Het belangrijkste is vriendelijkheid en een positieve instelling, want we horen niet alleen de boot te besturen, maar ook onze gasten te vermaken." De boten worden overdag als goedkope en frequente vorm van openbaar vervoer gebruikt, terwijl ze 's avonds voor verjaardagsfeestjes en fondueavonden worden verhuurd. "We kosten de overheid geen cent", benadrukt Thurneysen. "We verdienen aan de feestjes en krijgen geld van particuliere donateurs. Er zijn zelfs buitenlanders lid van de donateursvereniging, omdat ze het zo'n unieke vorm van openbaar vervoer vinden. De veren zijn voor Basel wat de gondels voor Venetië zijn, alleen een stuk goedkoper. Op een zonnige dag vervoer ik zo'n 250 mensen. Als het rotweer is, niet meer dan twintig." Het veer die Thurneysen bestuurt, de Münsterfahre, is het meest geliefd onder de toeristen vanwege het fotogenieke uitzicht op de kathedraal van Basel. De ferryman beantwoordt in verschillende talen de meest uiteenlopende vragen over de stad en vooral over deze bijzondere vorm van openbaar vervoer. "Het tochtje met de veerpont is wat alle bezoekers aan Basel het meeste bijblijft, ook al heeft de stad tientallen musea met indrukwekkende collecties", zegt Thurneysen. "Dat komt omdat deze bijzondere veren nergens anders varen, niet eens in zo'n waterrijk land als Nederland. Daar verbaas ik me nog steeds over, want het is een heel milieuvriendelijke, goedkope en snelle vorm van vervoer. Je maakt simpelweg gebruik van de stroming van de rivier en die is er altijd." Vroeger waren de veren een bittere noodzaak, omdat er nauwelijks bruggen over de Rijn waren. Tegenwoordig zijn ze vooral een toeristische attractie, maar vanwege de lage prijs van de overtocht (slechts éen euro), maken ook veel bewoners daar gebruik van als ze geen zin hebben om via de bruggen om te lopen. P+ Webtip: Veerpontje Basel P+ Webtip 2: Prijsstunter Easy Jet vliegt nu dagelijks op Basel
Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier